Goedendag
Ik heb een vraag. gisteren heb ik een Suzuki GS1000 uit 1979 gekocht en ben met deze motor naar huis gereden (100 KM)
toen ik eenmaal thuis was viel mij op dat ik geen olie in het kijkglaasje zag (super handig om hier pas naar te kijken als je thuis bent π )
maar aangezien dit een cafe racer is zit er geen olie lampje meer op, nu ga ik natuurlijk mijn olie bijvullen maar nu zou ik graag weten of er nu een revisie aan zit te komen of zal het allemaal wel mee vallen?
ps. ik hoor geen rare geluiden uit het blok komen.
alvast bedankt
groeten Edwin
Je kunt kijken hoeveel olie erbij moet voordat hij weer in het kijkglas staat. Als dat niet meer dan een litertje is dan zal het wel loslopen. Gewoon lekker verversen en filtertje vervangen en rijden maar!
Oliepeilglas kan leeg zijn als je meteen na rijden kijkt. Na een kwartier zie je de meer kloppende oliestand...
Als je ,m tenminste niet op de jiffy zet...
Eh, ja das een goeie bieemwoe, had ik er wel even bij moeten zeggen
@KawaSjakie wrote:
Eh, ja das een goeie bieemwoe, had ik er wel even bij moeten zeggen
![]()
En een peilglaasje van onder tot bovenzijde staat meestal voor een halve liter...kieper je er teveel olie in dan blAas je alles wat teveel was er via carterontluchting uit :geek:
Top bedankt voor de reacties.
ik heb de oude olie er al uit en nieuwe is in bestelling dus dat komt goed. verder had ik na een kwartier gekeken maar ook naar een uur en peil stond nog steeds niet in het glaasje maar als ik de motor iets schuin hielt dan zag ik de olie weer in het glaasje dus hopelijk heb ik geluk gehad.
Welkom op het forum.
Dat kleine ritje staat tegenover de kilometerstand natuurlijk. Desondanks denk ik het wel meevalt. De vorige eigenaar heeft misschien het oliefilter vervangen en na het vullen ook nooit meer naar de stand gekeken. Zolang de olie goed wordt rondgepompt kan het wat lager zijn. Bij weinig olie gaat schakelen moeilijker want ik hoorde anderhalve maand geleden een cruiser rijden met echt geen olie in het blok. Olie koelt het blok dus bij een te laag pijl merk je oververhitting van de hoger gelegen gedeelten.
Oliestand kan wisselen wanneer er water of benzine in komt dus ik zou de afgetapte olie nu even kritisch beoordelen. Ik dacht dat water schuim gaf en het dan naar benzine stinkt. Hopelijk lekt het er niet gewoon uit want een lekkage van het kleppendeksel en de campluggen wil nog wel eens onregelmatig zijn.
Mijn motor verbruikte olie maar nu niet meer, ik denk dat het komt door de wat dikkere olie die ik ben gaan gebruiken. Laat het ons maar weten hoe de motor jou bevalt. Groet. Alfred
Bedankt voor de info boodschapper
Ik heb hem momenteel uit elkaar liggen om de carbs af te stellen en de vorige eigenaar had een hobby (kroonsteentjes en plakband) dus de bedrading was zo,n gaos dat de knipperlichten,olie lampje en het neutral lampje niks deden en heel veel bekabeling gewoon afbrak dus ik ben nu alle bekabeling aan het aanpassen en netjes aan het solderen (en krimpkous natuurlijk)
ook moet ik het frame nog spuiten en er spiegels en nieuwe knipperlichten op maken. dus een mooi klusje voor de wintermaanden en dan in het voorjaar weer rijden.