Hoi allemaal,
Tijdje geleden is mijn Honda CBR 600f '94 naar de garage gebracht om hem zomerklaar te maken. Ongeveer een weekje nadat ze hem terug hadden gebracht wilde ik stukje rijden maar kreeg ik hem niet gestart, met het aanduwen heb ik hem echter te hard in zn 1 getrapt waardoor het blok geblokkeerd raakte (is niet het standaard blok van de motor, heb alleen nog niet kunnen achterhalen welke het wel is). De motor is toen weer opgehaald door de garage en gemaakt, week later wilde ik er weer op wegrijden en jahoor weer starte hij niet... Ik heb hem wederom geprobeerd aan te duwen.
Ik heb mijn accu aan de druppelaar gehangen waar ik niet hele goeie waardes kreeg dus een nieuwe accu gekocht, helaas loste dit het probleem nog steeds niet op. Hierna hebben we de bougies eruit gehaald en die waren behoorlijk nat (verzopen met het aanduwen gok ik), deze dus droog en schoon gemaakt en gelijk even tegen het blok gehouden of ze nog wel vonkte bij het starten. Dit deden ze dus het probleem ligt ook niet bij de bougies of bobines lijkt me dan. Ook heb ik alle zekeringen gecheckt en die waren nog heel.
De bougies hebben er nu ongeveer een weekje uit gelegen, miss dat zo de "rest dampen" van de benzine eruit kunnen en dan hoop ik dat hij weer wilt starten. Maar mocht dit niet het geval zijn weet hier iemand misschien wat nog meer het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen???
Groet Wietze
Dat de bougies vonken buiten het blok zegt niets over de staat van de bougies, zonder compressie werken slechte bougies wel, maar onder compressie is wel iets anders.
Bougies testen op deze maniier kan je CDI ook onherstelbaar beschadigen, dus nooit meer doen.
Als je je motor start met een slechte accu of met een lege deze aan wil gaan duwen heeft je ontsteking te weinig spanning, klinkt vreemd maar op deze manier blaas je je bougies op.
Ik heb vandaag de bougies vervangen maar nog steeds wil de motor niet aanslaan...
Nog andere ideeën wat het kan zijn?
Wietze
Op afstand niet in te schatten, losse contacten/kabelbreuk/cdi-kast defect en enz.
Tja, met Vicking eens. Eigenlijk op afstand niet in te schatten.
Echter nog enkele overdenkingen:
Wanneer is e.e.a. ontstaan ? Na bezoek aan garage ? Mogelijk hebben zij het probleem veroorzaakt. Goed lopend wegbrengen en zo terugkrijgen ? Mogen ze het ook oplossen. Mogelijk dat ze de carburatie hebben verprutst, bij het "in elkaar zetten" een slang hebben afgekneld of een kabelbreuk hebben veroorzaakt.
Starten is; vonken, benzine en lucht. Als het er op lijkt dat i alle drie heeft wordt het al snel gecompliceerder. Moeten dan wat zaken "gemeten" worden. Is "speciaal" gereedschap voor nodig die de "gemiddelde sleutelaar" niet in de garage heeft liggen.
Kan je hem wel aanduwen en loopt i verder goed dan aandacht voor; accu, startsysteem (startmotor, schakeling en bedrading) en carburatie . Controleer vooral die accu eens goed (als b.v. een gel-accu beneden een zekere waarde is geweest is deze waardeloos, ook al is deze pas een jaar oud).
Belangrijk is dus hoe e.e.a. is ontstaan. Door lang stilstaan (na de winter), reeds eerder slecht lopend (vorig jaar) of slecht lopend na het onderhoud.
Ik ben benieuwd.