CB500 1998 Accu wor...

Meldingen
Alles wissen

CB500 1998 Accu wordt niet geladen? Opgelost !!

38 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
421 Bekeken
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Dit is het bovenste deel van die witte stekker, dit gaat dus de kabelboom in om er 10 cm verder weer uit te komen.
Dat linker pootje is lelijker dan die twee rechter pootjes naast elkaar.
Stekker die de spaninningsregelaar in gaat ziet er netjes uit.

Ga rustig verder met de rest bekijken, en ga wat meten.

Je hoort weer van me, grt Frans

Geplaatst : 6 augustus 2016 15:22
(@iemand)
Honorable Member

Dat gaat nog wel toch? Een kwartje met wat terpentine (niet te veel ervan aan de handen krijgen) en de lijm die lost wel op.
Je hebt hier alleen te maken met de stekker die in de stroomverdeler verdwijnt. Daar zie je ook weer de drie draden. Van de anderen weet ik het niet en voor de betekenis ervan moet je dan maar even op de diagrammen kijken. Hier zijn fiches te zien van de meeste Japanse motoren: http://www.cmsnl.com/search/index.php?spbmbrand=HO&spbmmodel=Honda+CB500&spbmvin= Met een service handleiding heb je ook het elektrisch schema. Dit moet haast wel ergens gratis te downloaden zijn. Prettig weekend. Alfred

Geplaatst : 6 augustus 2016 17:00
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Hoi
Ik heb wat metingen gedaan. Ik ben bang dat iemand mij slecht nieuws gaat vertellen.
Ik heb de stekker met die drie gele draadjes los gehaald.
Motor gestart, en meer dan 3000 tot 4000 toeren laten lopen.
Spanning elke keer tussen twee gele draadjes vanaf de dynamo gemeten.
Drie keer rond de 28 V wisselspanning.
Met motor uit was de weerstand 3 keer 0.5 Ohm
Met lopende motor en multimeter op gelijkspanning tussen de accupolen is 12.7 V

Is het heel erg 🙁 ?
Dynamo?

Hoor het graag. Mocht dynamo stuk zijn, tweede hands een optie voor een dynamo?
Ik ga er eens over na denken.

Dan moet die carterpan er af.

Mvg, Frans.

Geplaatst : 6 augustus 2016 21:01
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Bij gas geven licht de verlichting niet echt op, zoals bij mijn brommuh vroeguh 😉

Geplaatst : 6 augustus 2016 21:03
(@kawasjakie)
Noble Member

Dynamo lijkt goed met de waardes die je opnoemt.
Wat meet je op de accu als hij draait?12,7 V?
Dan verdenk ik de spanningsregelaar. Zit er een massadraad aan de spanningsregelaar?Of maakt hij massa tegen het frame? Dan moet je eens zorgen dat z'n massa 100% in orde is(schoonmaken, opschuren goed vastzetten), dat is namelijk zijn referentiepunt. Als dat punt slecht is kan hij de spanning niet goed afregelen

Geplaatst : 7 augustus 2016 14:02
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Inderdaad 12,7 Volt op de accupolen als hij draait.
Ik ga de aarding checken.
Grt, Frans

Geplaatst : 7 augustus 2016 16:27
(@jplover)
Estimable Member

9 van de 10 x is het je spanningsregelaar. wat je kunt doen is je accu helemaal opladen en dan een tijdje gaan rijden (zonder verlichting uiteraard). kapje thuis laten en dan voelen of de spanningsregelaar warm wordt. zo niet, dan is ie stuk, maar als tijdens het gasgeven de spanning niet veel hoger wordt dan 12 volt, is het voor mij ook duidelijk de spanningsregelaar, maar wie weet is er een slecht kontakkie of slechte aarde.

ik ben geen monteur, dus Sjakie, korrekt mie if aaim rong

Geplaatst : 7 augustus 2016 16:43
(@kawasjakie)
Noble Member

Ik heb hier niets aan toe te voegen J@PLOV€R
Mr. Green

Geplaatst : 7 augustus 2016 17:51
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Accu uit de motor, en ik meette gisteren dus 12.7 volt.
Daarna ging voor de metingen de accu in de motor, en met lopende motor nog steeds 12,7 V
Ik meette dus gewoon alleen de accu spanning als ik jullie begrijp, en daarom gebeurde er ook niets met gas geven
omdat hoogstwaarschijnlijk de spanningsregelaar kapot is.
Hij levert dus niets. Morgen test ik of hij warm wordt tijdens het rijden, en straks controleer ik de aarding.
Heb een biertje op, weliswaar niet veel, maar dan ga ik nooit meer motorrijden tot de volgende dag 🙂
Dank voor alle info weer, ik laat het nog weten.
Grt, Frans

Geplaatst : 7 augustus 2016 19:40
(@iemand)
Honorable Member

28 V wisselspanning

Deze waarden zijn alleen goed wanneer de motor stationair loop zonder gas te geven.
Je zult de toeren moeten laten oplopen met gas geven tot je zeker laadspanning zal moeten hebben, dus ongeveer 3.500 toeren maar mag ook wel meer zijn. Dan zal de wisselspanning 50 Volt ~ moeten kunnen zijn. Ik denk niet dat je dit zo hebt gedaan.

Hier is de demonstratie van deze test met op minuut 2:07 de test van de gelijk zijnde wisselspanning. Eerst met laag toerental, inderdaad 16 Volt ~ en daarna met veel meer toeren, in dit geval 5.000, tot boven de 50 Volt:

Doe deze test dan opnieuw want het zou mooi zijn als het alleen de regulator is en jouw tests de dynamo uit kunnen sluiten.

Op deze video test de zelfde man de regulator. Omdat geel zo prettig is aan de ogen:

Edit: ik had een pagina niet gelezen.

Geplaatst : 7 augustus 2016 20:36
(@iemand)
Honorable Member

Ik heb de vorige post meteen al iets moeten aanpassen.

De wisselspanning op de drie gele draden is dus wel gelijk. Ik ben benieuwd wat het maximum is bij veel toeren, sorry voor als dit in de uitleg wat onduidelijk gesteld was. Om verder uit te sluiten dat de regulator ergens geen verbinding heeft met de accu, zou je de twee hulp draden kunnen aanbrengen.

Een stroomverdeler zoals die van jou kan tussen de 80 en 120 Euro kosten maar heb je voor Euro 15 uit Hong Kong. Ik zeg niet dat ze even goed zijn maar een duurdere kan ook zomaar stuk gaan en zelfs twee die gekocht zijn in het verre oosten zijn dan nog voordeliger. In feite zit er niet veel in en zelfs geen print plaatje.

Zoek dan op onderdeel nummer op deze pagina: eBay.com met resultaten op goedkoopste inclusief verzending. Laat meewegen of de verkoper deze artikelen in het bijzonder verkoopt en hoeveel handel die heeft en hoe veel tevreden klanten. In deze advertenties staan lijsten van overeenkomende motorfiets modellen. De onderdeel nummers zijn wel eens anders. Let op het volgende: de hartafstand van de bouten moet overeenkomen en de achterkant moet van staal zijn. Zie je de achterkant niet in de advertenties, dan moet je het navragen. Soms is die er uit gebroken of vervangen door een stukje plastic. Niet dat er van binnen wat aan vast zit want de elektronica hangt ingebed en geïsoleerd in rubber pasta maar het is wel iets koeler.

Geplaatst : 7 augustus 2016 21:09
(@iemand)
Honorable Member

Wat heb ik gemeten.
Met motor uit 12,5 V.
Met motor aan en stationair gebeurt er niet heel veel, maar zodra ik richting de 1500 tot 2000 toeren
ga en ook iets hoger ga dan wordt dit 14V.
Als ik iets meer gas geef loopt de meter niet verder uit.

Nu meet je niet meer dan wat er in de accu zit?

Geplaatst : 7 augustus 2016 21:19
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Heren.
Ik denk dat ik het gevonden heb dank zij jullie hulp.
Ik heb de video's YouTube bekeken, en vond ook deze:

Daar de aarding nalopen niet hielp, ben ik de spanningsregelaar gaan doormeten.

Daar ik geen diode check op de multimeter heb, heb ik de weerstandsmeter
op 2M gezet. Ik heb hetzelfde gedaan als de man op de video, en meette net als hij
op 1 pennetje van de drie gele dynamo draadjes 0 (nul).
Bij mij was het de middelste dan, en bij hem het eerste pennetje van de eerste diode.
Op de andere allemaal 1,5 afgerond, allemaal bijna dezelfde data voor elke meting.

Ik ga er nu een bestellen, nieuw 37 euro. Zal wel imitatie zijn, maar dan heb ik hem morgen of
overmorgen in huis.
HongKong en China bestel ik veel, maar dan moet je wat meer geduld hebben, het moet nu
maar eens klaar zijn. Duurt al veel te lang. Elke keer laden om te kunnen rijden is ook niet alles.

Nogmaals dank weer voor jullie steun, en het wordt tijd dat ik nu eens iets met jullie adviezen ga doen.
Ik kom er op terug zodra de nieuwe spanningsregelaar binnen is, geplaatst is, en er gemeten is.
Ik ga voor een mooie 14,5 volt op de accu bij een lopende motor. Smile

Dank, en tot binnenkort. grt, Frans

Geplaatst : 8 augustus 2016 11:30
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

De 0 meting. Ik denk dat deze dus stuk is.

Geplaatst : 8 augustus 2016 11:41
(@fxvbergeh)
Eminent Member
Topic starter

Meting waarbij ik weerstand meet.

Geplaatst : 8 augustus 2016 11:41
Pagina 2 / 3
Deel: