Brommend geluid spa...
 
Meldingen
Alles wissen

Brommend geluid spanningsregelaar

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5 Bekeken
(@rickgeurten113)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Hulp gevraagd!

Mijn BMW F800S uit 2007 hield er van de week ineens mee op. Bleek een kapotte accu te zijn (mocht wel eens na 8 jaar).

Nieuwe besteld, en bij het monteren van de polen begon de spanningsregelaar ineens een brommend geluid te maken zonder dat hij op contact stond. Op moment van op contact zetten en starten blijft het geluid brommend en trilt de spanningsregelaar een beetje.

Nieuwe spanningsregelaar besteld maar deze bromt ook.. iemand tips??

 
Geplaatst : 18 juli 2018 22:26
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dag, In het circuit is een gelijkrichter opgenomen, deze laat stroom naar één kant door. Bij stuk kan de accu plat zijn gegaan.

Als dit het defect niet is, dan snap ik niet waardoor de spanningsregelaars zouden kunnen brommen.

In de service handleiding staat een beschrijving voor een test van zowat alles. Je kan het dus doormeten wanneer je aan de hand van het schema weet waar deze gelijkrichter zit. Een regelaar is in ieder geval een leuk reserveonderdeel.

 
Geplaatst : 22 juli 2018 20:28
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Ik bedenk mij dat de accu polen wel eens omgekeerd zitten op een zelfde model accu.

https://f800riders.org/forum/showthread.php/31802-voltage-regulator

Op dit forum staat de test van de electriciteit maar dan moet je wel een goed werkende motor hebben. In elk geval kan je controleren of de accu polen niet zijn verwisseld op de nieuwe batterij (staat in de tekst) en de weerstand test doen die ik onderaan heb bijgevoegd:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Voltage regulator should be 2 bolts and 2 plug ins. The 3 yellow wires of one plug are the AC power from the alternator. The other plug has the (+) and (-).

First test the regulated battery voltage with the engine running. It should be 14.1V. To test the alternator output, disconnect the plug with the 3 yellow wires. With the engine running and DVM set on AC Volts, measure the 3 readings between the 3 alternator side wires at 4,000 RPM. You should see 75--100 VAC between each pair. If one pair or all of them are low or very low, you have a toasted stator winding. Replacement is very expensive as it is sold only as a matched set (rotor+stator). The best thing to find is a corroded or melted connector on the DC plug, usually caused by to much draw like driving lites + heated clothing + low battery + low engine RPM riding.

The regulator/rectifier voltage regulating circuit can easily be damaged by a jumper cable clamp arcing as would happen with a powered jumper cable hookup or the cable clamp snapping loose from the terminal.

Check the pos & neg at the battery terminals. Turn on the high beam and squeeze the front brake to add an additional load while you check the response the regulator should make at 1,600+ RPM. It should be very near 14.1VDC. The AC voltage checks are between the unplugged alternator plug side yellow wire's terminals with a burst to 4,000 RPM to read your multimeter. Be careful to not touch the multimeter probe's metal portions while making the ACV tests or you'll get knocked on your ass!

There are Ohmmeter tests you can make on the stator wire terminals with the engine off, but they sometimes are dubious or inconclusive. The ACV output test is the real thing, with the 3 different voltage readings telling you exactly what is good - - - or not. The output is 3 phase AC but the readings should be close to each other and over 75 VAC at 4,000 revs. You measure between (arbitrarily numbered) yellow wires.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De hier niet besproken weerstandstest die voor jou waarschijnlijk meer van belang is, is de volgende:

A. Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is als 0,5 Ohm of hoger als 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn.

B. Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

 
Geplaatst : 22 juli 2018 21:11
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Spanningsregelaar en gelijkrichter zijn in dezelfde behuizing gebouwd.

maar trillen of brommen heb ik nog nooit meegemaakt...Zijn de stekkerverbindingen goed schoon en klemmen ze ook goed? Verder heeft de regelaar dikwijls massa door de montagebouten. Ook hier goed schoon, geen verf en roest tussen de montagevlakken?

 
Geplaatst : 28 juli 2018 11:02
Deel: