Hoi,
Ik heb een klein probleempje met m'n RSV mille uit 2000.
Misschien dat jullie me kunnen helpen! Het is namelijk zo, dat wanneer ik mijn koppeling inknijp, mijn neutraal lampje gast branden. Dit gebeurd zowel tijdens het rijden en stilstaan en in elke versnelling.
Nu dacht ik zelf aan de koppeling diode, maar hoe controleer ik die en waar zit die in mijn fiets?
Graag hoor ik van jullie!
Leuk om te horen dat je V twin rijdt. Welkom op het forum.
De diode zorgt er voor dat het neutraal lampje alleen aan gaat in de vrij stand. Dit zou het probleem dus best wel eens kunnen zijn. Wees toch ook verdacht op slechte contacten van de stekker en versleten kabeltjes bijvoorbeeld bij nylon binders. De motor heeft geen later toegevoegde versnelling indicator die voor problemen met de bedrading zou kunnen zorgen?
Op onderstaande afbeelding van de gebruikershandleiding kan je zien waar je de diode kan vinden en hoe je deze precies test. Alleen weet ik niet van welk modeljaar dit boekje is en of er iets aan de functies veranderd is. Even zoeken op het Internet moet voor veel motoren toch wel wat handleidingen opleveren. Zo een diode kost gebruikt Euro 15,- Een leuk reserveonderdeel, bewaar dus de oude. Groet. Boodschapper
Hi! Bedankt voor je reactie en je schema!
Ik ga er straks mee aan de slag. Zo gelijk ff een diode bestellen. Ik kwam er al 1 tegen bij Boonstra, echter staat er alleen bij dat dit een diode is..er staat niet koppelingsdiode! Dus ben benieuwd of dit er 1 is.
Motor is niet voorzien van een indicator, er zijn wel aftermarket koppeling en remhendel op gekomen.
Nou hopelijk is het de diode, zou makkelijk te repareren moeten zijn zonder dat ik alle draden hoef te volgen!!
Net even gekeken en de diode losgehaald. Zag dat er op het buitenste pennetje wat aanslag (groenig) van kleur zat. Heb er even een borsteltje overheen gehaald echter zonder resultaat. Blijf hetzelfde probleem houden. Ik ga er gewoon 1 bestellen en dan zie ik wel of het daarvoor of niet aan lag....
Weet dan dat er een klein schakelaartje onder de koppelingshevel zit. Je zal het meestal zachtjes horen klikken. Als je de motor in zijn versnelling zet dan gaat deze beveiligd zijn en kan die niet starten maar wanneer je de koppeling in trekt weer wel. Controleer dat maar eens, ik kan ook meteen aan je vragen of dat schakelaartje door de nieuwe hevel nog wel bediend wordt. Dit zou het signaal kunnen zijn voor de diode dat de versnelling niet in zijn vrij staat. Je kan ook goed kijken en misschien handmatig indrukken om te zien of het lampje dan uit gaat. Een ander probleem hiermee is dat de twee kabelschoentjes bij de koppelingshevel wel eens los kunnen gaan.
Oplossing gevonden!! π
Het was inderdaad de diode!! Nieuwe 2e handse erin en het probleem was verholpen!!!
Bedankt voor het schema en het meedenken!!!
Ik ben weer happy!
das mooi! Kun jij weer rijden met dit mooie weer zonder dat er lampjes branden! π
Zeker!!! Vanmiddag lekker rondje touren!