Aprilia pegaso star...
 
Meldingen
Alles wissen

Aprilia pegaso startmotor problemen

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
109 Bekeken
(@lokoo)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje lid hier maar nog niet veel van me laten horen..
Ik heb een Aprilia pegaso 650 uit 1995, waar ik ongelofelijk blij mee ben en bijna nooit problemen mee heb. Ik ben student, en vanwege de lage stagevergoedingen zal ik alles zelf aan m'n motor moeten sleutelen..
Over het algemeen gaat dat me vrij goed af, en met af en toe wat hulp hier en daar komt het altijd wel goed.

maar.

Sinds een paar dagen start ie niet meer lekker. Ik krijg het wel voor elkaar om hem aan te krijgen maar niet goed. het lijkt naar mijn mening alsof de startmotor niet ''pakt''. De startmotor draait wel, de accu is helemaal vol en uit eindelijk slaat de motor ook gewoon aan. Maar de eerste paar keer dat ik het probeer maakt ie een kabaal alsof ie er absoluut geen zin in heeft. Hij geeft een paar keer een flinke ''TAK'' en knallen. Het lijkt wel alsof de boel ontploft. soms draait alleen de startmotor en lijkt het alsof de zuiger helemaal niet meebeweegt en de andere keer alsof hij hem gewoon niet rondgedraaid krijgt. Ik dacht, laat ik positief beginnen, ik vervang de bougie.. Maar dat heeft niet geholpen. Nou hoop ik niet dat m'n startmotor naar de *** is, want dat zou een dure grap worden. Een vriend van me zei dat ik de kleppen eens moest stellen, maar ik kan niet geloven dat alleen door een slechte afstelling mijn motor zo akelig kan gaan klinken tijdens het starten...

Ik heb een paar dagen geleden, voordat ik dit probleem had de olie ververst door vrij goedkope olie, en iets de gulzig gegoten, dus er zit een klein beetje te veel olie in maar volgens mij kan dat niet zo veel kwaad, of tenminste kan dit probleem daardoor niet veroorzaakt zijn.

Kan iemand mij helpen te achterhalen wat dit probleem is, en vooral hoe het weer verholpen kan worden?

Ik hoop snel iets te horen:) alvast bedankt!

Loek

 
Geplaatst : 28 november 2012 00:10
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Demonteer dan eerst de startmotor en breng hem naar een bedrijf wat in startmotoren doet, kunnen ze zo testen wat er mis is, misschien is het rondsel wel niet goed of de start solenoide, kan zoveel kapot aan gaan.
Als je weet dat dit 100% is kun je elders gaan zoeken, bv kapotte vertanding van de starterkrans(als dit er op zit).

 
Geplaatst : 28 november 2012 13:40
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Hallo Loek, Als de motor rond gaat en die ontsteekt niet dan blijft er gas over dat later niest of knalt. De startmotor doet dus in ieder geval wel wat.

Let op de volgende zaken:

Is er echt wel voldoende spanning (12,8 Volt minimaal)? en test de dynamo ook maar want die zorgt voor de ontsteking. Bij koude kunnen er problemen met dynamo en regulator ontstaan door veel meer moeten laden. Een simpele manier om te controleren is de accu spanning testen, ook na even een lamp aangedaan te hebben vanwege eventuele oppervlaktespanning, vervolgens met draaiende motor en iets meer toeren moet de spanning op de accu eigenlijk 13,4 Volt kunnen zijn. De kabels moeten stevig en schoon op de accu bevestigd wezen en zo ook de diverse verbindingen, zekeringen en aardingen. Loop de motor dus even bij na waarbij je ook let op een onnatuurlijke kleur, door oververhitting, van de ontstekingsspoel en bedien de Stop Knop een paar keer want je start je lam als de motor in de regen staat en deze, relatief kleine, contacten zouden beginnen te verroesten.

Haal het teveel aan olie er dan maar uit, de volgende keer meet je hoe veel er uit komt voordat je de zelfde hoeveelheid er weer in doet. De olie kan ook wel eens van de verkeerde dikte zijn en dan helemaal niet geschikt voor de motor. Goedkoop maakt meestal niet uit en kan te prefereren zijn boven synthetisch.

Wanneer de motor buiten staat dan is dit weer de tijd van het condens. Tap dan de carburator eens af. Probeer ook eens de benzinekraan al dicht te doen voor dat je thuis bent, voor een nieuw begin de volgende rit maar ik denk dat het start probleem toch elektrisch van aard is en de accu niet helemaal "vol." Van de Dynamo kan een deel stuk zijn of een spoel halverwege kortgesloten, dan gaat de capaciteit ongemerkt achteruit. Bij koud weer en een dus minder werkende accu kom je daar achter. Zou je hierover geen absolute zekerheid hebben dan kan een garagebedrijf dit snel voor je doormeten bij de regulator.

Wil je zuinig zijn op je dynamo, controleer dan of de stekker goed en zonder corrosie in de regulator zit want één van de drie draden geen goed contact, betekent de andere kernen overbelast. Alfred

 
Geplaatst : 4 december 2012 06:43
(@lokoo)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor de tips!

Helaas was dat niet het probleem, maar de startkoppeling en de behuizing daarvan. Ik heb deze vervangen voor een goede 2e hands van een bmw F650.
Dat zit er allemaal weer goed op, en ziet er top uit.. Nu heb ik hem weer helemaal in elkaar zitten en zit er weer olie in. Dus ik probeerde hem gister avond te starten.. niks
hij doet het nu nog minder dan eerst, want nu draait de startmotor niet eens meer. Het enige wat ik hoor als ik hem start is een zachte 'klikt'' linkje:

Ik dacht dat de accu waarschijnlijk gewoon leeg was, dus vanmorgen maar even startkabels aan m'n auto gehangen en nog eens geprobeerd... precies hetzelfde...

Heeft er iemand suggesties wat het zou kunnen zijn?
vanavond ga ik proberen hem eens aan te duwen, zodat hij gewoon even kan lopen en de accu helemaal kan opladen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat gaat helpen. Het lijkt wel alsof de startmotor helemaal geen puf meer heeft om de boel in beweging te krijgen, of dat het daarbinnen allemaal zo vast zit dat hij wel zijn best doet maar simpelweg niet krachtig genoeg is. er draait in ieder geval helemaal niks mee ofzo.

iemand een idee?:)

bedankt, mvg Loek

 
Geplaatst : 18 december 2012 12:49
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

-of een lege accu
-of een defecte startknop
-of een defecte startmotor
-of een defecte solenoide

Tenminste: zo aan het geluid te horen.

 
Geplaatst : 18 december 2012 13:24
(@lokoo)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

@Rudyhadee wrote:

-of een lege accu
-of een defecte startknop
-of een defecte startmotor
-of een defecte solenoide

Tenminste: zo aan het geluid te horen.

Ik denk niet dat het de startknop is, omdat ik daar nog nooit problemen mee heb gehad ofzo, en omdat ie wel ''íets'' doet.
de startmotor ga ik vanavond checken,
mara de solenoide zou het zomaar ook eens kunnen zijn. Maar dat is een onderdeel waar ik echt geen verstand van heb. Wel is natuurlijk net het vliegwiel en de startkoppeling vervangen.
Dus het zou zomaar kunnen dan de solenoide daardoor kapot is gegaan. Of misschien dat hij niet meer helemaal goed zit aangesloten. Stel nou dat dat het is, klopt het dan dat hij gewoon niks doet?
want het lijkt me dat de startmotor het wel gewoon draait?

mvg Loek van der Drift

 
Geplaatst : 18 december 2012 18:03
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Volg het eliminatieproces en schakel de dingen uit die goed zijn:
Ik begrijp hieruit het volgende:
- accu is goed
-startknop is goed.

Als het aan de startmotor zou liggen: haal hem even los van het blok en kijk of die het dan wel doet, zo ja: zit de fout dan niet bij de onderdelen die vervangen zijn, vliegwiel en dat koppeling geval.

Wat ik op het filmpje hoor is dat de solenoide klikt en meer niet, zou je zeggen dat de weerstand daar veel te groot is of de rest van de startmotor zit loeivast of trekt hem scheef door versleten lagers, moet het wel heel erg versleten zijn.
Ook als die het met startkabels niet doet, met behulp van een goede accu, dan zit het probleem voor de volle 100% in de demarreur zelf.

 
Geplaatst : 19 december 2012 13:37
(@old-timer)
Berichten: 118
Estimable Member
 

@Lokoo, ik had laatst hetzelfde met m'n BMW F650 GS Dakar (Bj 2002, buitenslaper) .
Op het laatst moeizaam starten, d.w.z. als je het startknopje drukte dan alleen wat "getik".
Meestal ging op een bepaald moment de startmotor toch rond, en dan startte die ook meteen.

Uiteindelijk deed hij niks meer behalve tikken.
Heb er de dealer naar laten kijken, en die heeft toch het startknopje even opengemaakt.
Als hij contact maakte met een schroevendraaier op de draadjes startte die feilloos.

Dus... startknopje even uit elkaar gehaald en helemaal gereinigd (vocht en oxidatie kunnen een grote impact hebben)
en sindsdien start ie als een tierelier.

Ik zeg niet dat dit het bij jou ook is, maar het kost niet veel moeite om dat startknuppie even te reinigen.
En dan heb je mogelijk de boosdoener te pakken, zo niet dan kan je hem definitief als oorzaak uitsluiten.

Succes

 
Geplaatst : 19 december 2012 14:10
Deel: