goeden dag,
Ik zat hier op het forum. Dingetjes te lezen. En dag misschien kan een van jullie mij helpen?!
ik zou me in het kort even voor stellen aangezien ik nieuw ben hier op het forum.
mijn naam is patrick 27 jaren jong en rij zelf op een suzuki
nu heb ik een paar dagen (weken) geleden een aprilia rs 125 gekocht, die eigelijk de bedoel is om voor me vriendin te worden (aangezien ze niet een hele snelle hoeft). maar de dag na de aankoop begon de ellende al, dus misschien dat jullie mij verder kunne helpen.
setup:
standaard cil, uitlaat, luchtfilter
wat er wel op zit is een 34mm carb
het is een aprilia rs 125 uit 1999 een 22kw versie, 2takt.
ik heb de motor gekocht, en zo als ik al zij de dag na de aankoop begon de ellende.
met de 1e rit die ik ermee maakten (thuis) kwam de app na 3km niet meer weg bij het stoplicht, ben toen een tijd aan zoeken geweest en het bleek dat de vorige eigenaarde olie (vanaf olie pomp) op de ontluchting van de carb had aangesloten. heb toen een nieuw slangetje gehaald, bougie en deze op de juiste plek gemonteerd.
daarbij ook de powervalve schoongemaakt aangezien deze weinig tot nix deed.
nadat dit probleem was verholpen en de motor gewoon weer reedt, waren er nog 2 irritant dingetje over maar hier ben ik al enkelen weken mee bezig maar kom er niet meer uit.
de motor start in 1x geen probleem, hij blijft ook netjes lopen en klinkt stationair gewoon goed.
probleem 1:
zodra de motor loopt en ik me pakkie aan heb, knijp ik de koppeling in en zet hem in ze 1, zodra hij vloeiend in ze 1 is gegaan wil de motor gelijk gaan rolle, als je hem tegenhoud (rem) valt die uit.
zodra ik al rijdend +/-1km heb gereden dus enkele keren heb gekoppeld, is dit weg en blijft die netjes staan bij het stoplicht. dit heb ik na gevraagd bij een aprilia dealer en die kon me vertellen dat de vorige eigenaar waarschijnlijk flink sportief heeft gereden en dat de koppelingsplaten bol/krom zijn. maar dit vindt ik een probleem voor als de motor oooit goed gaan rijden, want dat komt bij probleem 2
Probleem 2:
de motor begint te stotteren/in te houden tussen de 4-7 duizend toeren, en zodra je bijv 80km/u achter een auto rijd.
zodra die voorbij de 7 is gaat hij lekkerder lopen en bij de 8 vliegt hij der vandoor.
ik kreeg het advies om de gasnaald iets lager te plaatsen zodat hij minder benzine zou krijgen half gas. maar naar verbazing, na het openen van de carb zat de naald al zo laag mogelijk (klipje bovenste gleufje), dus om toch iets te proberen heb ik het klipje 1tje naar beneden geplaats (dus rijker gezet, naald omhoog). hier zat na een stukje te rijden weinig verschil in(stotterde ietsje minder).
aangezien mij werd aangeraden om op te passen met andere sproeiers, ik heb ik dan maar een afspraak gemaakt bij de motorzaak, om hem op te testbank te zetten.
op de testbank kwam naar voren:
volgas- is de afstelling perfect, misschien ietsjes te rijk (zij de monteur) maar dat mag die wel hebben.
halfgas- stond hij te arm.
ik heb toen de naald op het 1na laagste gleufjes gezet (dat was 2 gleufjes verschoven, naald rijker gezet), het stotteren is ietsjes minder maar nog zeker irritant aanwezig.
toen ik thuis kwam heb ik de naald toch maar op het laagste gleufjes gezet en ben weer gaan proberen. er zat weinig verschil meer in het stotteren, maar doordat de naald zo rijk staat heb ik er een probleem bij gekregen. als de motor nu warm is, kom ik als een slak van mijn plekje af bij het stoplicht en als ik bijv moet afremmen en dan weer plankgas geef blijf hij verschrikkelijk lang hangen op dat toerental waar hij op dat moment op zit,en dan duurt dit zeker weer paar honderd meter voordat hij begint te klimmen in de toeren.
dus misschien heeft een van jullie een idee??
sorry voor het lange verhaal.
mocht er iets onduidelijk zijn of iets verkeerd hoor ik het graag dan geef ik daar een aanvulling aan.
ik hoop dat jullie me kunne helpen. alvast bedankt
grt patrick
Je naald in de positie zetten waar die stond op de testbank (was goed volgens monteur), en nu je luchtmengselschroef een halve slag verder open zetten, misschien wel eenhele of nog meer, maar dat is een kwestie van proberen.
Kijk ook eens op het Aprillia forum. Is heel veel info.
oke oke
dat ga ik wel eens proberen vanavond.
ja had het al op het forum daar gezet. maar daar kwam geen oplossing uit helaas, dus dacht misschien zijn er hier mensen die er verstand van hebben.
maar ik ga het proberen en dan hoort u van mij ! ❗
ben vandaag even bezig geweest, en de lucht schroef uitgedraaid, het is wel iets beter maar kan dat geen kwaad? dat die te arm gaat lopen of iets???
heb een klein stukje gereden, en getracht een filmpje te maken (alleen geluid want de mobiel zat in me zak)
Gaat hij rijker van lopen, dus alleen maar beter.
ik heb nu ook exact hetzelfde probleem vergeleken met de video. heeft u het probleem al opgelost of nog niet ? ik kijk nu even alles na.
Het is niet te zeggen of dit onderwerp nog zal worden aangeklikt.
Daarom, ga eens kijken of de batterij goed is en daarna of er wat meer spanning op de terminals komt te staan met draaiende motor. Bij slechte stroomvoorziening mist de motor wat ontsteking waardoor die vooral in een bepaald bereik slecht gaat lopen. Een accu raakt al leeg onder de 12,4 Volt en zou bij ieder mogelijk toerental ongeveer tussen de 13,8 en 14,2 Volt moeten geven. Te veel is ook niet goed. Een slecht voorziend systeem kan een dip te zien geven omdat de regulator de stroom van de, meestal drie, verschillende groepen windingen van de dynamo dan niet kan combineren.
Niet onmogelijk is een vacuüm in de tank. Dat komt ook voor na stilstand weet ik uit ervaring. Bij het openen zou je dan een lichte zucht moeten horen.
Na de winter zou je de carburator kunnen aftappen om te kijken of daar condens in gekomen is. De motor start en loop nog wel als er wat water onderin zit.
Een met een vacuüm slang beveiligd benzinekraantje kan je uitsluiten in de Pri (prime) stand. Ik weet niet of jij die stand hebt. Bij dit systeem is een rubbertje op te lichten door een onderdruk van in of vlak na een carburator. Bij weinig toeren is er weinig benzine nodig en bij meer toeren is er iets meer vacuüm of kan de motor zich zelf gemakkelijker redden, ook in geval er wat benzine door het slangetje mocht gaan. Het slangetje kan je afnemen om dat te controleren, kijk dan allereerst of deze nergens geknikt zit en geen barstjes heeft of los zat.
Ik heb een Aprilia gehad en de volgende problemen; heel veel water in de uitlaat (het is nu koud en dus ook veel condens in de uitlaat) en een klont keiharde kool voor in de uitlaatbocht. De uitlaat raakte dus aan alle kanten verstopt.
Controleer ook het luchtfilter het benzinefilter en altijd het filter voor de olie want deze kan verstopt raken en dan krijg je al snel motorschade.
Naar verluidt is een BR8ES bougie voor een beperkte RS en een BR10 voor eentje zonder restricties. De bougie lezen zou een aanwijzing kunnen geven wanneer je het juiste type hebt. Veel meer van wat redelijk eenvoudig is vast te stellen weet ik niet. Hierna zou je met een slangetje aan de drain de float hoogte kunnen vaststellen, de naalden kunnen controleren en het volledig kunnen bewegen van de gasschuif. In de volgende link is er informatie over de carburateur demonteren en controleren:
http://advrider.com/index.php?threads/the-bst-40-bible.347184