Beste forumleden,
Wanneer ik met de motor rijdt en terugschakel en afrem, wil deze bij tijd en wijlen afslaan.
Stationair draait de motor echter netjes, behalve het afslaan wat ik wel als een probleem ervaar
omdat ik dat niet kan gebruiken als dit tijdens het rijden in een bocht plaatsvindt.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Accu is nieuw en opgeladen, + nieuwe bougies.
Beste Honda CB 650Z,
Het is troubleshooting maar in ieder geval is dit geen injectie systeem met allerlei sensors.
Misschien komt er niet genoeg stroom van de regulator als je meer toeren maakt, dat de ontsteking dan even niet kan functioneren met gas terug. Je had ook een nieuwe accu nodig? Zet de multimeter daarom even op de accupolen en meet 12,6 tot 12,8 Volt in ruste met ongeveer 14,2 Volt gelijkblijvend bij ieder toerental, dus ook wanneer je stationair eventjes flink veel gas geeft. 13 Volt is te laag en 15 Volt of meer te hoog.
Je zou een vacuüm lek moeten uitsluiten. Hiervoor spuiten ze telkens wat vloeibaar brandbaar gas tegen de naden van de rubber schoenen die aan de carburators zitten. De motor moet daarvan niet sneller gaan draaien. Heeft de lucht-inlaat misschien schuiven die moeten openen bij hogere toeren, dan onder het luchtfilter de werking hiervan ook even controleren. Ik weet niet hoe het bij jouw zit maar mijn Honda had cilinders die naar iets voren schoven in de luchtinlaat. Dit is een plek waar plakkerige rommel van de carter-ontluchting zou kunnen komen. De motor draait trouwens misschien niet lang zonder luchtfilter.
Het kan een ontstekingsprobleem wezen. Stel dat een coil een slechte winding heeft, bijvoorbeeld kortgesloten, dan kan dit opspelen wanneer de motor gereden heeft en de bobines heet zijn en bij lage toeren. De bobines kunnen van buiten worden bekeken op hittesporen en doorgemeten op weerstand. Zo een weerstand test is wel op YouTube te zien. "testing motorcycle coils"
Staat het toerental niet te laag en is er niet te veel speling in de gas kabels? Blijft het stationair toerental mooi constant? Wanneer een choke-naald blijft hangen dan kan het toerental te ver naar beneden zijn bijgesteld. Volg de choke kabels naar de carburators en voel daar of de kabels vrij bewegen. Als je er goed bij kunt en twijfelt dan kan je de zacht-plastic ringen er achter nog losdraaien en de naalden met de veertjes naar buiten laten glijden om te zien of ze schoon zijn.
Bij een automatische benzinekraan en met een motor op leeftijd, kan dit vacuüm veiligheidssysteem wel eens niet goed meer werken. Zie het plaatje: http://www.cmsnl.com/honda-cb650-1981-usa_model7224/partslist/E++20.html#result s"> http://www.cmsnl.com/honda-cb650-1981-usa_model7224/partslist/E++20.html#results Eerst moet je de, dunnere, vacuüm slang controleren op dubbel zitten, kunnen lekken en juist aangesloten zijn. Deze stop je vervolgens goed dicht. De automatische kraan vervang je daarna door een "T stuk" van benzine bestendig nylon, 8 mm max. buitendiameter denk ik. Als de motorfiets ook een bedienbare kraan heeft met Pri stand dan is in deze stand zetten voldoende. Fouten kunnen zijn; er is niet genoeg benzine gekomen door onvoldoende vacuüm of er lekt benzine naar een inlaatpoort via die vacuüm slang.
Over vacuüm gesproken, Wanneer je de tank opent en een zucht hoort, dan kan het zijn dat de dop de tank zo afsluit dat er alleen voldoende benzine kan komen wanneer de pomp langdurig draait maar te weinig voor stationair direct daarop volgend. Een kwestie van dop schoonmaken. Ze hebben namelijk niet altijd een gaatje. Het kan best zijn dat er wél een vacuüm in de tank gezogen wordt maar dat een pomp sterk genoeg is en je er geen last van hebt.
Sta maar open voor meer ideeën en: doet de motor het dan wel meteen weer? Groet. Boodschapper