Heb sinds november 2012 een Kawa 550 Zephyr, als "winterproject"gekocht.
Motor had 3 jaar (binnen) stilgestaan, remmen vast, accu verrot, je kent het wel!
Toen ik de benzine uit de tank haalde was dit roodbruin roestwater!
Tank was vanbinnen aardig aangeroest, na veel spoelen en reinigen m.i weer bruikbaar.
Carburateurs grondig gereinigd, ook weer ok.
De Kawa loopt perfect, vlot 160 a 170, loopt stationair mooi rond.
Alleen het volgende, als ik de motor start (s ochtends of s middags na mn werk) dan springt hij meteen aan, geen probleem,
als ik echter wil wegrijden slaat hij af/ stikt hij, net of ie te kort krijgt.
Na 3 of 4 maal afslaan pakt ie op en rijdt perfect.
Wat kan dit zijn, goede tips aub!
mvgr, Remco!
Toch nog vervuilde carburatie. Kan heel erg hardnekkig zijn. Als ik je verhaal zo hoor over de vervuilde tank enz, dan moet je het toch daar gaan zoeken. Schoonmaken en nog eens schoonmaken, en een reiniger toevoegen aan je benzine.
en als toevoeging op Vicking's antwoord hang ik er in zo'n geval graag een extra benzine filter tussen. Niet zo'n grove stenenvanger, maar een fijne. Scheelt een boel ergernis!
Succes met de Zephyr!!
Hallo,
Extra benzinefilter had ik reeds gemonteerd en ook brandstofsysteem reiniger aan benzine toegevoegd.
Ben gister bij n dealer/monteur geweest.
Hij herkende het probleem, het is het overgaan van stationair naar belaste toestand met wegrijden.
Heb de carburateurs grondig schoongemaakt dwz alles wat je kan losschroeven eraf en met perslucht
doorgeblazen.
De monteur vertelde mij dat er in het carburateurhuis ook heel fijne kanaaltjes zitten waar je nauwelijks bijkomt.
Hij adviseerde hele set in ultrasoon bad een paar uur, dan lost alles op.
Ook bij hem weer reiniger gekocht en meteen in de tank gedaan, nu is het dus nog slechter!!!
Motor springt vlot aan maar bij inschakelen en wegrijden slaat hij af, 10 keer geprobeerd steeds t zelfde.
Carburateurs gaan er af en in ultrasoon bad, kijken wat dat brengt, wordt vervolgd.....
Dat hij nu nog slechter gaat lopen komt door het reinigingsmiddel. Dat weekt alle vuile deeltjes los en gaan de kanaaltjes nog verder dicht zitten. Door blazen heeft geen enkel nut. Het beste is alles demonteren maar dan ook echt alles, en het laten weken in een goede carburatie reiniger. Ultrasoon hebben we slechte ervaringen mee, het tast de messing onderdelen aan en worden daar door stroef, door het stroef worden blijft er weer sneel troep hangen. Gewoon een dag laten weken in een geode reiniger en dan schoon en droog blazen.
@reemcoo wrote:
....
Motor springt vlot aan maar bij inschakelen en wegrijden slaat hij af, 10 keer geprobeerd steeds t zelfde.
Carburateurs gaan er af en in ultrasoon bad, kijken wat dat brengt, wordt vervolgd.....
Toch niet stiekum de wegrij beveiliging die zit te klieren..?
En nee, ultrasoon is leuk voor in het laboratorium, maar niet met míjn carbs!
Zoals Vicking zegt, weken. Desnoods verstopte kanaaltjes via een slangetje continu in de reiniger laten weken. Desnoods een week lang.
Met een haartje van een staalborstel voorzichtig pielen wil ook nog wel eens lukken.
Succes ermee!
Jullie zijn niet kapot van Ultrasoon?!
Kan vlgs mij geen kwaad, temperatuur niet te hoog anders wordt alu donker.
Laten weken in reiniger is een optie, wat voor reiniger/merk?
Als je het blok van 4 carbs in een bak wilt weken heb je wel wat vloeistof nodig.
Ga eens naar de betere automotive shop, er zijn meerdere goede merken.
Een kennis had carbs laten weken in thinner, lost wel vuil op, maar ook
je rubbers en O-ringen... 😐
thinner???? mijn hemel, had hij geen zoutzuur dan? haha.
ik doe het (voorzichtig) met remreiniger. werkt bij mij prima, al spuit ik het niet op de rubberen afdichting of op de membramen.
kraantje al schoongemaakt? doet het vacuumgedeelte het goed? slangetje niet poreus? ik neem aan dat zo'n Kawa 550 ook een vacuum slangetje heeft. als je de carbs echt goed schoon hebt gemaakt, moet het goed gaan. ik heb net hetzelfde gedaan met mijn pas aangeschafte CBR600. vooral de stationaire sproeiers willen gauw verstopt raken, maar ook goed de zijkanaaltjes schoonmaken. kraantje zat ook vast en kwam geen druppel uit de tank, als ik op het vacuum slangetje zoog, dus die ook losgehaald en schoongemaakt. nieuwe benzine er in en starten en lopen. geen probleem verder in mijn geval.
anders nieuwe bougies of zo of heb je die al? effe zo terug lezen, want ik wor al oud
Ik moet eerst een andere tank hebben ben ik nu achter.
Deze ziet er echt vreeeselijkkk uit van binnen!
Ondanks extra filter toch bruine troep in vlotterkamers.
Zephyr tanks schijnen niet de beste te zijn wat ik zo hoor...
Ben er achter gekomen dat tank er van binnen vreselijk!!!! uitziet, echt veel roest...
Ga eerst op zoek naar andere tank.
Ondanks extra filter toch nog bruine drab in vlotterkamers...
Eerst n andere tank!
Heb n tank op t oog, maar de tanktransfers ontbreken.
Hoe zit t logo op de tank?
Geplakt of zoiets?
Hoe krijg je het er af en kan je het hergebruiken, hoe dan bevestigen?
Hey Remco. blij dat je het probleem hebt gevonden. ik kijk altijd in de tank als ik een ouwe motor koop, want als daar geen roest in zit, ben je van 1 groot probleem af.
vaak zit zo'n logo van een ouwe motor op de tank geschroeft, omdat de zijkanten dubbelwandig zijn. bij die nieuwerwetse zooi is het allemaal wel erop geplakt/gelijmd, denk ik zo.
bij mijn ouwe XJ550 zitten ze vast met 2 kleine kruiskopschroefjes.
als die tank die je op het oog hebt schoon is van binnen, dan zou ik die kopen, mits de prijs redelijk is. zo'n logo kun je er later altijd nog op plakken.
Vraagprijs voor de tank is 95 Euries, is dit
redelijke prijs?
Heb geen idee wat gebruikte tank mag kosten... ❓