Beste mensen,
Wie kan mij bij het volgende helpen?
Ik was bezig om een afgebroken bout weg te boren maar nu breekt mijn boor af!
Wat ik ook probeer (kan er alleen maar van een kant bij) nogmaals boren wil niet
omdat de afgebroken boor in de weg zit!!!
Wie weet raad?
Alvast mijn hartelijke dank.
Met vr. gr.
Fletcher.
Zeg Fletcher, what the f..... .
Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe, welk materiaal, foto, 3D foto, röntgen foto ? We hebben echt wat meer informatie nodig om een "doktors advies" te geven. Mogelijk dat de patiënt reeds is overleden 😮 .
Maar bedenk; "voor alles is een oplossing" .
Vriend. groet. Pietje Bel.
Goedemorgen,
Eerlijkheidshalve niet zo snel aan gedacht maar hierbij wat foto's toegevoegd.
Het betreft aan het motorblok (Honda CB 650 Z) waar i.v.m. het poedercoaten
van het frame de beugel om het motorblok te bevestigen is verwijderd.
Echter dit verwijderen kon alleen plaatsvinden door de bout/moer af te zagen i.v.m.
roest.
Echter wilde ik hem verder uitboren maar niet lukte omdat de boor afbrak.
Met vr. gr.
Fletcher.
P.S. Ik ben hier samen met m'n zoon aan gestart om deze Honda CB 650 Z uit 1980 weer
in oorspronkelijke staat te repareren. (project)
[attachment=0:hxdxgpru]1336295532NIMG_0582.JPG[/attachment:hxdxgpru][attachment=1:hxdxgpru]1336295464NIMG_0580.JPG[/attachment:hxdxgpru]Hierbij de foto's (bestand was te groot)
een boor met een andere boor(van hetzelfde materiaal) kun je vergeten.
Als het mogelijk is kun je de boor warm stoken(echt warm, +800graden) langzaam af laten koelen en dan nog eens proberen.
Zeker lagere kwaliteit boren worden zijn zo hun hardheid grotendeels kwijt. Pas op voor het alumunium, dat smelt boven de 650 graden...
Uitboeren met een Titaniumboor, bevriezen wil ook wel eens goed werken.
Buiten de reeds gegeven mogelijkheden met de huidige inzichten enkele aanvullingen:
Vonkboren (externe hulp).
Uitkloppen met "grote" priem. Kop bout is weg,... toch ? Waarom zit e.e.a. nog vast ? Verwarmen zou kunnen helpen. Wees voorzichting ! Indien tabdraad in blok aanwezig niet "uitkloppen" ! Wees voorzichtig ! Kan op de foto e.e.a. onvoldoende zien en ben niet bekend met blok !
"Nieuwe" bout lassen aan oude bout (b.v. achterkant). Dan opnieuw proberen deze "eruit" te draaien.
Hmm, tot zover, en wees voorzichtig ! "Sleutelen" is; probleem analyseren, oplossing bedenken, voorbereiden, juiste middelen en uiteindelijk uitvoeren.
Pietje Bel.
Denk persoonlijk dat er niets anders op zit dan de boor op de een of andere manier er linksom draaiend uit zien te pulken. Het basismateriaal is sowieso al naar de gallemiezen. Dit zal waarschijnlijk dicht gelast moeten worden om er vervolgens een nieuw gat in te kunnen boren en nieuw schroefdraad te tappen of iets van een helicoil aanbrengen.
Aangezien het een Japans blok betreft kan dicht lassen een probleem worden, dit gezien de onzuivere samenstelling van het materiaal.
Dank een ieder voor jullie suggesties!!!
Echter wie heeft ervaring met vonkboren (heb ook zelf al zitten googelen op internet) maar bij wie kan men terecht en wat zijn de kosten?
Beste mensen,
Na heel veel zweten, pijn en moeite, de afgebroken boor eruit kunnen krijgen! Maar:...
nog een grotere ramp:...boor en bout eruit, maar:...scheur in het blok waardoor mijn
inziens geen bevestiging meer kan plaatsvinden voor het blok aan het frame.
Wie weet raad a.u.b.?
Met vr. gr.
Fletcher.
iemand zoeken die bekend is met aluminium oplassen, misschien een revisiebedrijf of een andere handige pief.
Materiaal oplassen en nieuw schroefdraad in tappen.
Lassen kan nog wel eens moeilijk worden. Het materiaal is een legering, en er zijn oneindige varianten in gebruik. Kunnen beide ophangpunten niet met een stalen bus verbonden worden? In dat geval kan er door de hele bus een lange bout gestoken worden. Aan het andere eind een moer. De benodigde trekkracht om het blok te fixeren hoeft dan niet langer uit het schroefdraad rond het gescheurde metaal te komen.