Vorige week heb ik mijn motor weer eens verwend met een poetsbeurt. Hierbij heeft het contact te lang aangestaan waardoor de accu leeg getrokken was. Na een nachtje aan de lader heb ik heb hem kort gestart en weer uitgeschakeld.
Nu wilde ik afgelopen week er voor het eerst na de poetsbeurt weer mee naar mijn werk maar hij weigerde aan te slaan. Normaal gesproken start hij vrijwel direct en met minimale choke. Toen ik 's middags thuis kwam heb ik direct gecontroleerd of de motor wel wilde starten. Misschien was het de temperatuur geweest? Helaas deed hij niets. Zelfs door de accu te mishandelen, meer dan 5 sec starten, wilde hij m.u.v. 1 keer ,niet aan de gang. Gisteren ben ik nog eens gaan kijken. Accu was weer helemaal vol en ook nu weer kreeg ik hem een enkele keer aan de gang. Dit keer had ik de choke volledig geopend en kwam hij al pruttelend tot leven. De motor pruttelde eerst een half minuutje op zo'n 900 rpm en begon toen op te lopen. Ik heb geduldig gewacht en de choke steeds bijgesteld als de motor te weinig ofteveel toeren ging draaien. Ik deed dit tot het moment dat het toerental "doorschoot". Dit is normaal het moment dat de choke er af kan en ik kan spelen met de gashandel. Toen ik een korte rev maakte sloeg hij weer af en weigerde weer elke dienst.
Klinkt dit iemand bekend in de oren of zij er ideeen over?
hoe is je laadspanning(laadstroom)?
Lijkt op een probleem met de regelaar/dynamo.
Door met een te lege accu te hebben gestart, heb je je bougies opgeblazen...
Je bent niet de eerste, en ook niet de laatste die het is overkomen.
Het probleem lijkt spontaan verholpen :). Ik had me hier eerder aan moeten melden. Wel zonde om mn accu zo te behandelen. Ik heb weleens gelezen dat je gaten in het absorbtie materiaal van de gel kunt branden door een diepe ontlading.
Geen idee wat er nu aan de hand was en of het nog terugkomt. Mn gevoel zegt me dat een en ander weleens met die poetsbeurt te maken zou kunnen hebben.
Hmm,
Poetsbeurt met water , kan van alles misgaan
.
Gel accu beneden een bepaald niveau heeft i de beste tijd gehad ("beyond repair"). 😮 Ben benieuwd hoe lang deze het nog gaat houden, en het wordt winter 😉 .
PB.
Dan zou ik toch zeker alle verbinding stekkers inspuiten tegen vocht om problemen in de toekomst te vermijden.
ACE,
Is dat een Henderson soms, Ace Henderson komt me ergens wel bekend voor, maar zo'n ding doet het altijd, zit geen electronica op.
een Henderson ?
is dat uit de oertijd ?
De problemen lijken echt weg. Heb gisteren en vandaag samen weer net aan 150 km gereden, in de kou en regen, zonder problemen. Het zal echt iets kleins zijn geweest. Iig bedankt mensen.