Hallo allemaal. Mijn Yamaha szr 660 ratelt bij de 4000 toeren.
Het is vooral te horen in 2de versnelling
Groeten Sven Hakkert
Hallo Sven, De koppeling wil dat wel eens doen maar heeft het daarmee dan te maken of niet? Deze zit rechts vermoed ik. Echt zwaar geratel kan een gebroken koppeling schijf zijn. Ik heb dit een keer gehoord bij iemand die er gewoon mee door reed.
Op deze video is het primaire aandrijf gedeelte verantwoordelijk voor flink wat geratel omdat de moer los is gaan zitten:
Vanuit het midden van de motor kan tikken een versleten krukas lager zijn en wanneer het vooral op snelheid is en minder op toerental dan is misschien het voorste tandwiel versleten of de ketting niet heel goed meer. Dat moet je kunnen horen als je er naast staat of naar juist naar links buigt.
Laat iemand de uitlaat eens dichthouden en kijk dan of die ergens lekt. De motor loopt natuurlijk niet lekker wanneer die onvoldoende tegendruk heeft en kan dan van binnen de gassen ontsteken. Het luchtfilter moet schoon zijn en niet opgebruikt.
Bij de dealer of buiten de stad, in een goedkopere werkplaats, zullen ze er graag even naar luisteren en wanneer je op de afgesproken tijd komt dan waarschijnlijk zelfs ook wel gratis advies willen geven. Check in ieder geval zelf nog de beweging van de schakels van de ketting en het olie peil.
Beste bedankt voor de reactie. Het geluid is niet zoals op het filmpje. Ik denk (hoop) dat het bij de koppeling vandaan komt. Het geluid is er namelijk eerder geweest maar nadat ik de vrije slag van de handel heb verstelt was het weg voor even dan.
Groeten
We hebben het dan over de, volledig, gekoppelde motor bij 4.000 toeren?
Er is natuurlijk maar één cilinder. Deze zorgt voor nogal wat stotende bewegingen, dus een op en neer gaand toerental. Hierdoor merk je kleine gebreken aan de koppeling vooral bij een relatief laag toerental en op matige snelheid.
De vingers van de binnenste koppelingsplaten passen zo nauw mogelijk op de korf. De korf blijft namelijk iets vrij bewegen. Je zal kunnen horen stoten, tikken of ratelen tijdens het rijden wanneer dat bij die speciale, iets nauwer passende, koppelingsplaten niet meer het geval is. Misschien omdat je het vrij spel van de handel hebt moeten bijstellen, dat je toch met een iets te lang slippende koppeling hebt gas gegeven en dat de nokken op deze binnenste schijven nu wat eerder ingesleten zijn.
Het is maar een idee. Om tot een aanname te komen zal iemand met ervaring in deze reparaties het moeten beoordelen. Vlak achter de koppeling zijn er nog enkele punten waar vrij spel kan zijn ontstaan wat tijdens het rijden zou kunnen bewegen. Tandwielen tegen elkaar op een as of een versleten lager. Groet. Alfred
Maar als het spelling op een as of op een lager zal zijn, zou je dat ook moet merken bij een ander toerental
Maargoed ik zal ff langs een specialist rijden.
Groeten