BUELL XB 9R Firolt ...
 
Meldingen
Alles wissen

BUELL XB 9R Firolt of Kawasaki Z1000???

13 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
164 Bekeken
(@kenda)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag lid van dit forum. Misschien dat ik me even kan voorstellen. Mijn naam is Ken, ik ben 30 jaar en woon in het Zuiden des Lands. Sinds ruim 2 jaar rijd ik een Suzuki RF600R uit 1995. Leuke machine en als je wilt loopt het als de brandweer. Nu ben ik toch toe aan iets zwaarders en denk ik na over de aanschaf van een nakedbike. Mijn oog viel hierbij al snel op de Kawasaki Z1000, model 2003-2006. Mijn budget ligt zo rond de 5000 euris. Van de Kawa weet ik dat het een betrouwbare, sterke 4 cilinder betreft (mijn RF is ook een vierpitter). Nu viel mijn oog vandaag echter op een Buell XB 9R Firebolt(bj 2006, km-stand 21000 km, prijs net onder de 5000) die bij de plaatselijke HD dealer te koop staat. Nu weet ik dat Buell zo'n 2 jaar geleden is gestopt met produceren, maar dat de onderdelen toch nog zo'n 8 jaar leverbaar moeten zijn. Ik vind de Buell een leuke machine om te zien, kort gebouwd, maar toch dik ogend. Ik weet dat het een 2 cilinder is en dus een stuk zenuwachtiger zal reageren ten opzichte van de Kawa of mijn huidige motor. Maar mijn vraag is: wie heeft ervaring met een Buell XB 9R Firebolt en hoe verhoudt deze motor zich ten aanzien van een Z1000? (wellicht niet helemaal te vergelijken, maar toch). All info is welkom! Thanks! Gr. Ken

 
Geplaatst : 23 maart 2011 21:38
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Tja, een motor koop je op gevoel natuurlijk, ga eens op beide proefrijden, waarschijnlijk gaat je keus op de Kawasaki vallen, dit is ook een veiligere keuze, de Buell heeft een Harley blok wat niet zo soepel in de versellingsbak is (hak tak trap bak) de Kawa is gewoon een superfiets zonder problemen.
Ga je voor de Buell dan ga je voor het avontuur, ga je voor de Kawa, dan is het gewoon genieten van het motorrijden.

 
Geplaatst : 23 maart 2011 23:02
(@ninjawil)
Berichten: 816
Prominent Member
 

Neem de Z1000 Mr. Green Twisted Mr. Green
Maarja, ik ben niet objectief LoL
Heb op een Buell gereden en vind het helemaal niks ๐Ÿ˜ฎ

 
Geplaatst : 23 maart 2011 23:12
(@greenbird)
Berichten: 1469
Noble Member
 

Ja, wat zou GreenBird hier nu over zeggen Question Question Question Mr. Green Mr. Green Mr. Green

 
Geplaatst : 23 maart 2011 23:49
(@kenda)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens een langere proefrit op beide modellen moet maken. Wat me aan de Bruell aanspreekt is dat het geen allerdaagse motor is. Ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat het een speciaal ontwerp is en een model die kijkers trekt, om het zo maar even te zeggen. De Kawa is een veilige keuze, maar ook weer allerdaagser. Daarbij komt dat ik over dit model Buell alleen maar positieve recensies lees. Heeft iemand een idee hoe het met de kosten van het onderhoud van Buell zit? Is dit buitensporig duur? De onderdelen zullen sowieso nu nog zo'n 8 jaar leverbaar moeten zijn...
Gr.Ken

 
Geplaatst : 24 maart 2011 23:39
(@ninjawil)
Berichten: 816
Prominent Member
 

Hoi Ken,

Het merk Buell is gestopt. Buell rijders kun je vergelijken met harley rijders.
Zo'n Harley rijdt werkelijk voor geen meter. Toch blijft de harley fannaat beweren dat het de ideale motorfiets is.
Is ook helemaal niet erg want anders zouden we allemaal op dezelfde motoren rijden.
Ik kan zelf zo een dozijn motoren opnoemen die veel fijner en betrouwbaarder zijn dan de Buell.
de levensduur van het blok is ook niet om over naar huis te schrijven. ik zou zo'n buell niet tweede hands durven kopen.
Google maar eens op Buell techniek en je hebt genoeg om te lezen.

De Z1000 is niet te vergelijken met de Buell. Eigenlijk mag je deze twee motoren niet vergelijken.
Net als twee vrouwen.
De Z1000 is de vrouw die iedere dag trouw, jaar in en jaar uit naast je zijde zal staan en je nooit in de steek zal laten.
Ze is niet het mooiste meisje van de klas maar als je met haar bent zie je toch veel jaloerse blikken. Geen angst, ze blijft jou altijd trouw.

De Z1000 2011 heeft de roots van een ongekende klassieker van formaat, ook wel The king off the road genoemd. de Z900/1000 uit de jaren 70.

De buell daarentegen is een slap aftreksel van de harley.
vergeleken met een vrouw.
Het is de vrouw waarvoor je ouders je altijd gewaarschuwd hebben. Ze is alleen uit op jou geld, andere mannen kunnen niet van haar afblijven en kijken haar constant na.
Zodra ze de kans krijgt laat ze je in de steek en blijf je achter met de gebakken peren.

Dit vond ik na even gegoogeld te hebben op Buell
Hoe gek moet je zijn?
Waarom op zoek naar levensduur, en dat in een HD.
We hadden het over, voor wie, waarom en waar je in gaat investeren.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
SON sportster forum http://charlesb52.xsbb.nl/viewtopic.php?f=1191&t=817435
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
sporty Berichttitel: Re: Welke zuiger kiezen bij Buellkoppen?
Geplaatst: 04 sep 2010, 09:04
Geregistreerd: 03 mei 2009, 20:55
Woonplaats: Vlijmen Och ik ben zelf ook door veel schade wijzer geworden!!
Mijn EVO blok heeft al 5 bigends gegeten,t.w. 2 als 883, 2 als 1200 en nu na 7000km als 1400 weer 1 aan gort!!
Nu gaat mijn onderblok voor een komplete blueprint naar S.C in Kapelle.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
sporty Berichttitel: Re: Welke zuiger kiezen bij Buellkoppen?
Geplaatst: 05 sep 2010, 13:57
Woonplaats: Vlijmen
Blok laten reviseren bij een gerenomeerd bedrijf (toen nog wel) H. te E.
Daarna 4x bigend eruit in de garantieperiode en iedere keer ander smoesje!
Lagerkwaliteit,bigendpen te zacht etc.
En nu na 3 jaar en nog geen 7000km dus weer aan barrels.
Dus nu het gepensioneerde Ironhead dragraceblok maar weer in het frame gehangen!!
Inmiddels er weer 1700 km opzitten de laatste maand (en net weer terug uit Antwerpen)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
performance-industries Berichttitel: Re: Welke zuiger kiezen bij Buellkoppen?
Geplaatst: 16 sep 2010, 13:27
Woonplaats:dendermonde 1400 cc in een sportster is vragen om miserie, er zijn er al genoeg voorbij gekomen die zo'n blok in de soep draaiden op korte tijd.
Het kan wel maar dan moet je'r veel geld/dure spullen tegengooien+deftig monteren en daarna met fluwelen handjes aan het gashendel draaien ๐Ÿ˜‰
Het probleem is dat je krukas/drijfstang en zuigerpennen een veels te kleine diameter hebben om al dat geweld deftig te trotseren.
Kijk maar es wat een joekels van pennen er nu in de twincam blokken zitten,die zitten er heus niet in voor de show ๐Ÿ˜‰
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Interessante berichten op het SON forum.
Net op tijd de techniek ontwikkeld; krukas, vliegwielen, kooien, oliepompen, lekvrije zuigerveren, verkeerde desaxatie, kleppen, tuimelaars en nog veel meer.
Toch maar domweg doorgaan?

ยซ Laatste verandering: September 19, 2010, 10:17:56 door Max 1 ยป Gelogd

Zjuppo
Groentje

Berichten: 38

Re: BUELL EN XL TECHNIEK
ยซ Antwoord #301 Gepost op: September 20, 2010, 01:29:13 ยป



Ja natuurlijk doorgaan! Onder Sportster en Buell liefhebbers is er genoeg leed en het blijft intrigerend wat de techniek in zo'n blok doet ( of niet doet).
"genieten" we nu van de foto's van dit bovengenoemde blok?

 
Geplaatst : 27 maart 2011 19:43
(@kenda)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Hoi Ninjawil,

Je hebt me helemaal overtuigd. Komt waarschijnlijk door die vergelijking met vrouwen LoL

Het wordt een Z1000, maar dan wel het model 2003-2006, moet wel nog een beetje betaalbaar blijven. Iemand nog punten waar je bij dit model van de Z1000 op moeten letten? Eventuele zwakke punten, of is alles hozana??

Gr. Ken

 
Geplaatst : 27 maart 2011 23:00
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Haleluja!!! U heeft het licht gezien.

 
Geplaatst : 28 maart 2011 08:01
(@oemoemenoe)
Berichten: 1073
Noble Member
 

zou niet voor zo,n tietloze Japfiets gaan , kies een boxerBMW dan blijf je tevree..... Grin
die Kawa doet me denken aan tante Sidonia
de Buell aan ma Flodder
Mr. Green

 
Geplaatst : 28 maart 2011 08:36
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Oenoemoenoemoe, ga eens op een moderne fiets rijden, je BMW loopt inmiddels een halve eeuw achter, je houd zo'n Z echt niet bij met je GS.

 
Geplaatst : 28 maart 2011 10:46
(@ninjawil)
Berichten: 816
Prominent Member
 

Hulde Ken Mr. Green

De Z1000 van die jaren vind ik ook heel erg mooi.
Kijk eens op deze link. Hier staat onwijs veel info over de Z1000.
Model 2003-2006 heeft voor zover ik weet geen problemen.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/171085//

 
Geplaatst : 28 maart 2011 11:21
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Zelf blijk ik lekker Harley rijden, weliswaar geen Buell, maar wel Harley.
Lekker log, geen gang in, veel lawaai, stuurt als een scheermes, lekt lekker veel olie, doet het altijd, is betrouwbaar, lust nog Euro 95, toch fijn zo'n stokoude Harley met trap inrichting.

 
Geplaatst : 28 maart 2011 12:36
(@gamba)
Berichten: 46
Eminent Member
 

Dan 1 positief geluid voor Buell.

Ik heb de afgelopen jaren aardig wat motorfietsen gehad. En de motor met de laagste afschrijving was,.......... jawel de Buell...

Het was overigens ook niet de minst onbetrouwbare.

Een XB9 moet je gewoon vergeten, sowieso niet te vergelijken met een Z1000. Als je iets van Buell neemt moet het een 1200 zijn.

Kosten vallen over het algemeen wel mee, goedkoop te verzekeren (Harley verzekering) zuinig in het brandstof verbruik. Onderhoud is supersimpel, dus goedkoop en makkelijk zelf te doen.. Aftermarket onderdelen van goede kwaliteit zijn duur (moet ook wel anders valt het eraf door de trillingen) maar zijn daarentegen wel supersexy. Ik had er een schokdemper onder hangen waarvoor je met plezier onder je motor ging liggen om hem op te poetsen.

Zou ik iemand anders een Buell aanraden,...... nee ... neem vooral die Z1000. Voor een Buell moet je toch een beetje een tik hebben. LoL

Zou ik zelf weer een Buell nemen, ondanks dat ze gestopt zijn. MMMMM.......dat zou best wel eens kunnen. Roll

Maar er staat nog iets wat hoger op de verlanglijst nl

of รฉรฉn van deze twee

T'is jammer dat ik ff de financiรซn niet vrij kan maken.

Ennnn, ik dwaal weer af,...... veel plezier met je Z1000, toffe motor

 
Geplaatst : 11 april 2011 21:47
Deel: