Als variant op het boek “Reis om de wereld in 80 dagen” van Jules Verne, hebben we een nieuwe digitale versie gemaakt namelijk “Reis om de wereld in 80 filmpjes”. Het transport in 1873 bestond uit alleen trein en stoomboot, terwijl wij de luxe hadden van dikke BMW, Honda en KTM motoren met af en toe zelfs een uitstapje naar een luxe camper. De route die in het boek wordt beschreven loopt net zoals onze reis van oost naar west, met als belangrijk verschil, dat wij het niet in 80 dagen hoefde te doen en dus regelmatig een extra landje hebben meegepikt. Het bekijken van alle 80 filmpjes kost ruim 8 uur, dus voor de liefhebbers hier eerst een korte geschreven samenvatting.
We verlaten het Europese continent met het oversteken van de Bosporus zeestraat en reizen verder door het prachtige Turkije. We bewonderen de tufstenen bouwwerken in Cappadocië en gebruiken de maximale veerwegen van onze BMW motoren op de slechtere wegen in het oosten van Turkije. Een militair checkpoint in het Koerdisch deel van Turkije loopt al snel uit op een uurtje thee drinken, waarbij we alle wapens van de soldaten mogen bewonderen. Kort daarna staan we vlak voor de Iranese grensovergang bij de hoogste berg van Turkije de Mount Arat (5.137 mtr). Dit is ook de berg waar volgends de legendes de Ark van Noach is gebouwd, een mooie plek om de westerse wereld achter ons te laten. film
De grensovergang naar Iran is door de taalbarrière en de 20 benodigde handtekeningen een tijdrovende klus, maar zodra we de grens over zijn is het onthaal meer dan hartelijk. Werkelijk elke Iranees die we tegen komen geeft ons het gevoel voor 200% welkom te zijn. In Esfahan -de op één na grootste stad van Iran-, worden we bijvoorbeeld direct aangesproken door een professor van een van de 8 Universiteiten. De man vertelt ons vol trots over de rijke historie van Iran (het voormalige Perzie) en toont ruim vier uur lang alle bezienswaardigheden van de stad. Tussendoor krijgen we regelmatig gratis een kopje thee en worden pogingen om te betalen haast gezien als een belediging. Wij zijn ten slotte te gast in hun land en gasten hoeven nooit te betalen. Een heel ander gevoel krijgen we als we net buiten de stad een uur in de cel worden geplaatst door de geheime dienst. Na een uur telefoneren en bestuderen van onze paspoorten mogen we uiteindelijk toch verder reizen, maar we realiseren ons dat Iran duidelijk twee gezichten heeft. film
We steken de Golf van Oman over en zitten plots in een wereld van geld en luxe, namelijk in Dubai. Vrouwen zijn hier nog wel gesluierd, maar lopen daarbij wel met de duurste Gucci, Prada of Dolce & Gabbana tasjes en schoenen. Met 40 graden buitentemperatuur kan men hier lekker bij de airco gaan skiën of als je echt gek wilt doen dan trek je een klompje goud uit een van de vele goud automaten. We bewonderen de hoogste toren ter wereld, de Burj Khalifa (828 mtr) en genieten met volle teugen van alle luxe. Na een rit door de droge woestijn komen we bij de grens van Oman, maar moeten omdraaien omdat we niet de juiste papieren bij hebben. Helaas zijn de Arabische Emiraten dus niet zo open als Europa of Amerika. film
Na alle luxe van Dubai steken we weer over naar Pakistan. Hier leren we hoe we met onze motoren het beste door los zand kunnen sturen, simpelweg doordat de helft van de wegen in puin liggen of nog onverhard zijn. We rijden strak langs de grens van Afghanistan en krijgen midden in Pakistan het bericht dat de Taliban ons wil gaan gijzelen. Dankzij de hulp van een oud Majoor uit het leger weten we ongemerkt te vluchten en komen na de Indus rivier weer in de bewoonde wereld. Ook hier worden we weer constant begeleid door politie escorts, waardoor we helaas weinig contact kunnen maken met de lokale bevolking. Pas in Lahore -vlakbij de grens met India-, krijgen we weer wat vrijheid en staat er ’s avonds een TV ploeg bij het hotel voor een interview met die gekke Nederlanders. film
In India worden we overweldigd door de enorme mensenmassa’s. Waar we ook stoppen, binnen 1 minuut staan er minstens 100 Indiërs om onze motoren heen. Gelukkig is het in het Himalaya gebergte duidelijk minder druk en genieten we in redelijke rust van de hoogste en meest indrukwekkende bergketen van de wereld. Helaas is de hoogst berijdbare bergpas ter wereld afgesloten door hevige sneeuwval, maar ook de uitlopers zijn voor ons Europeanen al aardig indrukwekkend. Door de armoede in dit gebied is kinderarbeid een normale zaak en we zien dan ook regelmatig kinderen met rotsblokken door de heilige Gangus rivier sjouwen. Het blijft vreemd dat de verschillen tussen rijk en arm op deze wereld zo groot kunnen zijn. film
De echte rust vinden we in west Nepal waar je werkelijk 100 jaar terug in de tijd wordt gegooid. Hier zijn geen auto’s en vrachtwagens maar lopen er voornamelijk koeien en schapen op de weg. Zeker het Bardia National Park is erg indrukwekkend. We rijden eerst 15 km door volledig los zand en moeten dan nog een 30 meter brede snel stromende rivier oversteken. Daarna is het bij een kampvuur intens genieten van het geluid van olifanten met de besneeuwde Himalaya op de achtergrond.. Twee dagen later vliegen we vanuit Kathmandu met een klein propeller vliegtuigje over de hoogste berg van de wereld, de Mount Everest, letterlijk de top of the World. film
In Kathmandu laten we onze BMW motoren terug vliegen naar Nederland en vervolgen onze weg met twee gehuurde Honda Phantum motoren in Thailand. Het land met de eeuwige glimlach, maar ook het land met de grote verschillen. Zo rijden we in het noorden bij de gouden driehoek (Birma-Laos-Thailand) in alle rust door een prachtige berggebied en liggen een paar dagen later aan een van de vele drukke stranden in het zuiden van Thailand.
De overal aanwezige boeddhistische tempels zijn vaak een lust voor het oog en door de ontspannen levenswijze van de Thaise bevolking hangt er in het hele land vaak een gevoel van rust en sereniteit. We verlaten de Thaise rust en storten ons in de hektiek van zuid Vietnam. film
In Vietnam verruilen we onze Honda motoren voor twee KTM dirtbikes die het tijdens deze reis zwaar te verduren krijgen. In Saigon is het met 3 miljoen scooters vooral een kwestie van scooters ontwijken. In het binnenland moeten de KTM’s vooral de vele kuilen ontwijken en zich vaak door los zand worstelen. Indrukwekkend in heel het land is de geschiedenis van de Vietnam oorlog waarbij ongetwijfeld het tunnelcomplex van Cu Chi het hoogtepunt is. Zelf 100 meter door een van de tunnels kruipen, geeft een gevoel wat door merg en been gaat. Verder is Vietnam uniek door de authentieke cultuur in het binnenland. Hier is het nog normaal om met 1000 eieren of een varken achter op de scooter naar een restaurant te rijden of de oogst van het land te vervoeren met een ossenwagen. film
Na Vietnam vliegen we naar Hong Kong waar we kennis maken met de Chinese cultuur en gebruiken. Deze voormalige Engelse kolonie is een mengelmoes tussen de westerse en Chinese cultuur waardoor we het ene moment bij Macdonalds eten en even later over de Bird Garden lopen, waar vogels worden vertroeteld alsof het kinderen zijn. Sinds 1997 behoord Hong Kong weer bij China, maar de westerse invloeden blijven in deze wereldstad duidelijk zichtbaar. De licht show 's avonds in de buitenlucht (Symphony of Lights) is een prachtige afsluiting van een indrukwekkende stad. film
We steken de zuid Chinese zee over en komen in de Filippijnen. De hoofdstad Manila lijkt in eerste instantie erg modern en westers, maar als we even later de stad uitrijden gaan we direct terug in de tijd. Opmerkelijk is het grote verschil tussen arm en rijk, welke hier ook echt fysiek naast elkaar leven. Zo staan er moderne fastfood restaurants met daaraan vast gebouwd golfplaten huisjes, waar mensen wonen met net genoeg geld voor een bakje rijst. Ook bijzonder is het bewaren van skeletten van overleden familieleden in huis. Bij speciale gelegenheden -zoals bijvoorbeeld het bezoek van twee Europese motorrijders-, worden de skeletten uit de kast gehaald en voor we het weten staan we te kijken naar een skelet van overgrootvader. Bizar maar tegelijkertijd zo respectvol dat het haast normaal aanvoelt. film
Na het oversteken van de Sulu zee komen we aan in Maleisie op Borneo. Onze geplande lokale motorreis valt hier helaas in duigen door problemen met de motorverhuurder. Drie dagen proberen we een alternatief te vinden om toch met de motor rond te kunnen rijden, maar besluiten uiteindelijk om door te vliegen naar het vaste land waar we de hoofdstad Kuala Lumpur bezoeken met de schitterende Petronas Twin Towers. Net voor onze vlucht maken we nog wel een mooie river cruise door de Klias Wetlands waar we wilde apen en miljoenen vuurvliegjes bewonderen. film
Na de Maleisie steken we over naar Australie waar we ruim 4.500 km rijden om een fractie van dit enorme land/continent te zien. De weidsheid en ruimte die we hier tegen komen is echt uniek op de wereld. Hier is het in de outback nog echt mogelijk om dagen rond te rijden zonder iemand tegen te komen. Zelfs op de doorgaande weg die wij rijden van Alice Spring naar de kust, kwamen we misschien één of twee auto’s per uur tegen. Dit gecombineerd met de prachtige parken waar je voor een habbekrats mag kamperen, geeft een enorm gevoel van vrijheid. We bewonderen in het binnenland de prachtige Uluru oftewel Ayers Rock, gaan op zoek naar UFO’s in Wycliffe Well en snorkelen met een jellyfish zwempak tussen de vissen in het Great Barrier Reef.
In Sydney nemen we met een blik op het Opera House afscheid van dit continent en vliegen naar Californië USA. film
In de USA huren we in San Francisco een BMW R1200GS en R1200R en krijgen regelmatig het gevoel dat we in een film leven. We reizen door plaatsen zoals Los Angeles en Las Vegas, en genieten van prachtige nationale parken zoals o.a. Yosemite en de Grand Canyon. Zeker onze rit van ruim 8 uren in een motorpak door Death Valley -met 48° Celsius-, zullen we zeker niet snel vergeten. Na Californië maken we een zogenaamde Coast to Coast trip, waarbij we over land via o.a. Route 66 van west naar oost Amerika rijden. We rijden door de staten Arizona, New Mexico, Texas, Louisiana, Alabama en eindigen in Florida bij Miami. Meest opmerkelijke van Noord Amerika is voor ons toch de eenheid waarmee alle staten aan elkaar verbonden zijn. Elke staat heeft zijn eigen identiteit, maar is bovenal een trots onderdeel van de United States. film
Via Ierland komen we weer aan de westzijde van Europa en genieten van de Ierse whisky en de traditionele Ierse dans. Het is weer even omschakelen om links te rijden, maar net zoals in Pakistan en India went dit weer snel. In Schotland bezoeken we natuurlijk de Schotse Hooglanden en gaan op zoek naar het monster van Loch Ness. Uniek zijn in heel Groot Brittannië de smalle weggetjes met de hoge heggen waarbij regelmatig schapen de weg blokkeren. Ook typerend voor Groot Brittannië is de liefde voor motoren onder de bevolking. De oorspong ligt daarbij ongetwijfeld in de rijke motor geschiedenis en de nog steeds geliefde straatraces die overal worden gehouden, met als hoogte punt natuurlijk de TT op Isle of man.. Na een bezoek aan de steile Hardknott Pass (30%) in het Lake district rijden we verder naar zuid Engeland waar we nog een High thee drinken in London. Via de kanaaltunnel komen we uiteindelijk weer op het vaste land van Europa en rijden via Frankrijk en België weer naar ons eigen Nederland. film
Wij hebben deze reis niet in een keer gedaan maar opgedeeld in 7 etappes. Tussendoor vlogen we terug naar huis, waar we ons dan weer konden voorbereiden op het vervolg. Bijkomend voordeel was dat we tussendoor ook nog konden genieten van mooie tochten dicht bij huis en dat we elke etappe in detail hebben kunnen documenteren. Zo hebben we van bijna alle landen korte reisfilmpjes gemaakt die terug te zien zijn op onze website: http://www.Lifeisjoy.n l"> http://www.Lifeisjoy.nl
Totaal zijn we door 67 landen gereisd waardoor onze reis rond de wereld van oost naar west aardig compleet is. De wereld bestaat echter uit 192 landen en continenten zoals Afrika en Zuid Amerika zijn voor ons nog bijna onbekend. De drang naar nieuwe landen en culturen blijft kriebelen, dus wellicht dat we over een aantal jaren een nieuwe reis om de wereld van noord naar zuid kunnen beschrijven. Het leven blijft dromen en genieten.
Het hele verhaal met fotos en alle filmpjes: http://www.lifeisjoy.nl/wereld80.ph p"> http://www.lifeisjoy.nl/wereld80.php