dubbel gepost...
Het kan echter een tikje overdreven zijn van die criminele militairen
maar dat het lieverdjes waren.......
@henks wrote:
Het kan echter een tikje overdreven zijn van die criminele militairen
maar dat het lieverdjes waren.......
...dat past wel in mijn verhaal.
Ook typisch dat 'oorlogsschade' in Zeeuws-Vlaanderen door de Duitsers ruimhartig werd vergoed en dat is zelden voorgekomen(punktlich..) Maar dat de Engelsen slag voor keer een nederlands dorp aanzagen voor een Belgisch en daar hun bommen gooiden. Schade werd slecht betaald, meestal pas na jaren gekrakeel...
Och, de Duitsers hebben in België ook nogal huisgehouden. In het heetst van de strijd, tegengehouden door een legertje dat de strijd toch niet kon winnen. Ik noem: Bilbliotheek van Leuven, verscheidene executie's door de Duitsers op Belgische burgers...
Wow wat een informatie allemaal
Maar het begon dus met de Duitsers die land jatten van de Fransen?
Nee, die overmoedige Fransen dachten een stuk Duitsland in te pikken(1872). Een stuk, dat net als hun Elzas rijk is aan delfstoffen.
Die strijd verloren ze, en Duitsland nam als compensatie een paar rijke provincies van Frankrijk af. Eigenlijk namen ze die terug, want in oorsprong behoorden die tot het huidig Duitsland. Hoe denk je anders dat er Franse steden zijn die Strasbourgh heten? Juist, Duitse namen die wat verbasterd zijn. Alez, de hele westerse wereld ging toen(1872) akkoord met de annexatie door Duitsland, alzijnde hun goed recht.
Maar de Fransen wilden hun verlies terug, de Russen wilden ook wat ten koste van de Duitse bondgenoot Turkije, en de Engelsen deden ook een duit in het zakje. Duitsland in de tang tussen drie wereldmachten.
Kijk de Nazi's dat waren misdadigers, maar de Duitsers van daarvóór absoluut niet. Zij vochten om hun bestaan, hun plekje op de wereld. Geef ze eens ongelijk.
In dit hele verhaal ga ik eigenlijk voorbij aan nóg een partij. De Slavische-volken. Onder de knoet van het Ottomaanse-rijk, en toen ze zich daarvan bevrijdt hadden, kwam dé bondgenoot van Duitsland, Oostenrijk ze onderdrukken. Oostenrijk was op papier een flinke macht, maar in de praktijk bleek het niet veel voor te stellen.
De Slavische volken wilden van de oostenrijkers af(en vemoorden dus die Franz-Ferdinant) en ze wilden een onafhankelijke staat.
Ná WW1 hebben ze die gekregen: Joegoslavië... Weet je nog? das de Balkan-oorlog geworden, ze konden het onderling ook niet vinden. Maar, de Slavische volken waren nauw verwant met de Russen...Weet je? Heel de westerse wereld van 1900 hing van verdragen en verwantschappen aan elkaar. Het móest een keer fout gaan. Ook de slagkracht van de legers was in enkele jaren tijd enorm vergroot. Ook dat vroeg om in overmoed zich met elkaar te meten...ten kostte van heel veel mensen levens
Ja, goedemorgen...................
En wie kwam er ook uit Oostenrijk?
Juist ja: Hitler.
ja, die ook. Had hij geen Joodse vader (of moeder)?
Das weis ich ja nicht........
nee, ik krijg het ook zou gauw niet zwart op wit.. Maar stond me iets van bij ivm zijn Jodenhaat...
@KawaSjakie wrote:
Heel de westerse wereld van 1900 hing van verdragen en verwantschappen aan elkaar. Het móest een keer fout gaan.
Zijn verdragen en verwantschappen niet goed dan? Er zijn nu toch ook ontzettend veel verdragen tussen de westerse landen, die zijn er toch om alles een beetje in goede banen te leiden?
Nee, opzich zijn die verdragen niet verkeerd, maar er werden er zoveel afgesloten, en net zoveel niet nagekomen(Italië kon er wat van..) dat een bepaalde handeling soms onverwachte reacties veroorzaakte.
Engeland was ook een meester in het ondertekenen van verdragen waar ze makkelijk onderuit konden door een of andere onduidelijke clausule. Zo was er op papier helemaal niks wat Engeland verplichte om Frankrijk en België te hulp te schieten in 1914. Ze wilden de Duitsers een lesje leren, maar achteraf niet de schuld van zo'n oorlog in de schoenen geschoven krijgen. Edward Grey,(minister van Buitenlandse zaken vanaf 1905 tot ergens halverwege de oorlog) was zo'n handige 'diplomaat'.
Da's niet lief.
Eigenlijk zou er helemaal geen verdragen nodig hoeven zijn, mensen zouden gewoon fatsoenlijk genoeg moeten zijn om elkaar te helpen...
mijn idee... Ik hou al helemaal niet van regeltjes. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. En zelfs als er regels zijn is er nog altijd discussie over. Vreemde wezens, die 'mensen' genoemd worden. Maar gelukkig zijn er een heleboel leuke, aardige en schappelijke mensen. Zodoende is het bij tijd en wijle best aangenaam hier in 't Westen!
😉
Mee eens,
high five!