Al jaren overtuigd Kawa-rijder, en ik verbaasde me over de uitnodiging van de lokale Honda dealer of ik eens een uur wilde rijden met de nieuwe VFR. Met de versnellingsbak die zich zowel als automaat als handgeschakeld laat rijden...
Nou ja, eens proberen is wel leuk, dacht ik.
Dus op dat ding gestapt na wat uitleg hoe de bak werkt. Braaf in standje automaat 'D' weggereden. Van de 260kg merk je niet veel als je eenmaal vertrokken bent. Maar het standje 'D' is nogal 'eco'- achtig. bij 65km/h al in z'n 6, en bij accelereren amper een 'kick-down'. Dan standje 'S' maar eens proberen, en het gas erop. De VFR brult in één ruk richting de 10.000rpm en met een licht schokje voel je de volgende versnelling. Gas open houden en voor je het weet stuif je met een geweldige brul uit de uitlaat over de 200km/h. De bak werkt perfect! En de 175pk V4 is een lust! Dan manueel eens proberen: met twee flippers op de linkse stuurhelft kun je een schakelen. Gaat prima. De bak schakeld zonder noemenswaardige schokken!
Het leek me niks, zo'n bak op een motor. Maar ik ben verkocht, de VFR met DCT-bak staat bovenaan m'n verlanglijstje.