Meldingen
Alles wissen

BMW K1

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
155 Bekeken
(@fastlikehell)
Berichten: 16
Active Member
Topic starter
 

Dit is mijn BMW K1. Tamelijk zeldzaam, want hij is zwart met geel, De meesten zijn in rood/geel of blauw/geel, terwijl kleinere oplagen gemaakt zijn in geel/zwart (de laatste 100 - de Ultima's) en er ook een aantal gemaakt zijn in zwart/grijs.

De motor kwam in 1988 op de markt en was de een van de duurste productiemotoren op de markt. Hij kostte toen zo'n 27.000 gulden - en daar had je ook een Golf GTI met een compleet Zender sportpakket voor, met nog geld over ook...
Er zijn in totaal 6.921 K1's gebouwd en de CW waarde was het 'Leitmotiv'. De motor moest goed presteren, zonder de vrijwillige 100pk grens te doorbreken. Dit kon bereikt worden door een lage luchtweerstand, vandaar het sterk afwijkende voorspatbord en de kleine koffertjes achter. De machine stond in Duitsland bekend als een 'Autobahnburner' - en je kunt er moeiteloos 170/180 kmph mee aanhouden. Doorrijden is zelfs wel nodig, want je gewicht ligt wel heel zwaar op je polsen. De voetsteunen staan heel on-BMW hoog en na een lange rit heb ik in de onderbenen een heel andere bloedsomloop dan in de bovenbenen... Bij de nadelen hoort ook het a-symetrische warmworden: de linkerkant (bij de cylinderkop) wordt ongeneerd heet - zo heet zelfs dat je het wel laat om met een spijkerbroek te gaan rijden. Niet te harden op een warme dag: je moet dan van tijd tot tijd je been uitsteken om het te koelen. De rechterkant geeft geen extra warmte af. De draaicirkel is Ducati-achtig groot. Even in een straatje keren is er niet bij. Het is een 16-klepper, 1000cc en de eerste motorfiets die in serie met ABS is uitgerust. Met een gewicht van 234kg en een top van 240 (echte) kmh kun je overigens nog best meekomen, als er niet te veel haarspeldbochten zijn.

 
Geplaatst : 14 juli 2012 18:55
(@jami1234)
Berichten: 1
New Member
 

De rechterkant geeft geen extra warmte af. De draaicirkel is Ducati-achtig groot. Even in een straatje keren is er niet bij. Het is een 16-klepper, 1000cc en de eerste motorfiets die in serie met ABS is uitgerust. Met een gewicht van 234kg en een top van 240 (echte) kmh kun je overigens nog best meekomen, als er niet te veel haarspeldbochten zijn.

 
Geplaatst : 12 november 2014 11:48
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Bijna helemaal goed, de eerste motorfabrikant die ABS standaard monteerde was inderdaad BMW. Alleen niet op de K1,maar op de K100. Trouwens werkt(te) het systeem niet echt super....

 
Geplaatst : 13 november 2014 12:33
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Vind de K1 wel een echte superbak!!!

 
Geplaatst : 13 november 2014 12:34
(@sickrick)
Berichten: 8
Active Member
 

Mooi kleurtje hoor! Smile

 
Geplaatst : 26 november 2014 16:24
Deel: