Yamaha r6 bj '99 lo...
 
Meldingen
Alles wissen

Yamaha r6 bj '99 loopt niet

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
5 Bekeken
(@rebbecca)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Hallo allemaal!

Ik heb een r6 uit '99 gekocht vorig jaar. Hij heeft deze winter in de garage gestaan en nu ik hem weer even wilde pakken om de accu levendig te houden bleek dus dat hij niet lekker loopt. 

Probleem:

Hij start wel en loopt goed, daarna valt hij uit. Wanneer we weer willen starten en hij loopt moeten we plankgas geven en houden maar maakt hij geen toeren, zodra we het gas los laten valt de motor uit en doet helemaal niks meer. 

 

Reeds vervangen;

Bougies, mobine, spanningsregelaar, cdi unit, nieuwe accu, nieuw luchtfilter, schone benzine, nieuwe olie, oliefilter.

 

Nu ben ik even benieuwd of het probleem opgelost is met het reinigen van de carburateur of dat het toch iets te maken heeft met de cilinderwand of toch valse lucht. Iemand hier ervaring met dit probleem en of heeft iemand tips?  

Is mijn 1e motor en ben bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Mocht het bakken vol geld kosten om hem lopend te krijgen dan doen we hem sowieso de laan uit, maar mogelijk is het simpel opgelost 😊 en kan ik m'n 1e km's op deze maken. Beg  

 

Groetjes Rebbecca

 
Geplaatst : 5 februari 2023 15:07
(@iemand)
Berichten: 497
Honorable Member
 

Hopelijk lukt het jou om met deze motorfiets zo sportief te blijven. Een accu moet wel eens meer spanning hebben dan alleen om mee te kunnen starten en met hulpstart alleen lukt het de ontsteking vaak niet. Dus een nieuwe accu zal zeker 12,8 Volt moeten hebben, geen Volt minder en het laad systeem geeft dan bij draaiende motor, op ieder toerental, 14,2 Volt. Om bij elektrisch te blijven: start ook eens met opgeklapte zijstander en een geheel ingetrokken koppeling, bij aandacht voor ongeschonden kabeltjes en stekkers of contacten, wil de aansluiting van aarde op het frame wel eens vergeten worden. Onder deze bout, die je vindt door de dikke min kabel af te lopen, kan roest zitten en dan loopt de startmotor goed maar wordt de vonk niet sterk genoeg. Gebruik ook de paniekschakelaar en het contactslot even een paar maal. 

Verder verdenk ik de benzine want een deel ervan is natuurlijk al ouder dan van voor de winter, toen je de motor stalde. Het vormt vellen in de tank, die bij beweging van de vloeistof in kleine stukjes breken en het benzinefilter verstoppen. Ze noemen dat lakafzetting. Dus zelfs al doe je er bij twijfel of uit voorzorg schone benzine in, dan kan dit probleem toch nog plotseling optreden. De benzinepomp kan getest moeten worden want is een beetje kwetsbaar en kan bij stilstand misschien iets overkomen.

Heb je een automatische benzinekraan, dan moet je weten dat dit een klein rubbertje heeft wat door de vacuum nippel van één van de carburators opgetild wordt en dan de benzine doorlaat. Na droog komen staan kan dit systeem ook falen. Er komt dan niet genoeg benzine of er komt benzine in de, dunnere, vacuum slang wat dan overvloedig in de inlaat gedumpt wordt. Te rijk lopen tot benzine in de olie kan het gevolg zijn. Je kan dat controleren met een vacuum pompje, wat ze in garages wel hebben en het even doorverbinden (een 8 mm "T" stuk van de automaterialen handel, voor twee carburators) terwijl je de vacuum slang dan natuurlijk afsluit. Het zal niet snel weigeren maar dit controleren is iets wat je zelf beter kan doen dan iemand laten doen. Controleer meteen of de vacuum slang niet geknikt of gescheurd is. Ook bij de aansluitingen waar klemmen zitten.

Een vacuum lek wordt opgespoord door een brandbare spray, zoals aanstekergas of deodorant of remmenreiniger, gedoseerd en geventileerd dus brandveiligheid verzekerd, ietwat langs de naden van de isolatierubbers te spuiten. Zou het toerental gaan stijgen dan zit daar het lek. Ik verwacht niet dat dit het is maar omdat je het vraagt. Met de zuiger en cylinder is natuurlijk niets aan de hand.

Kijk in de onderhoudsgeschiedenis (boekje of rekeningen) wanneer er het laatst kleppen zijn gesteld. Het zijn geplaatste shims, dus de tijd en het waarschijnlijk aantal afgelegde kilometers moet een indicatie kunnen zijn voor het weer eens moeten stellen. Echt wel een klusje om een werkplaats voor te zoeken met een laag uurloon.

Misschien is jullie probleem alleen dat de choke niet werkt. Is het geen elektronische brandstof injectie op deze motor? Bij een te gebruiken handschoke moet je voelen of het systeem goed werkt, dus je moet de naalden in en uit de carburators voelen glijden met de toppen van jou vingers, De tegenactie komt van een veertje ter grootte van die in een balpoint pen ongeveer en deze kan gebroken zijn. Dat ontdek je ook in de winter. Vast gaan zitten van de chokenaalden komt ook voor. Ze hebben zo weinig ruimte dat je ze voorzichtig moet behandelen als je ze ooit los haalt. Bij koude zoals nu is het zo dat de handschoke wel eens zo ver uitgetrokken moet worden dat het alleen weer lukt nadat de stang van de knop even een paar keer ingespoten wordt met silicone smeermiddel. Het scheelt dan tot wel een centimeter. Het knopje uit elkaar halen is niet nodig en daar zit een klein metalen balletje in, om de stand te houden in bepaalde posities.

Na stalling kan er veel condens in de carburators zijn gekomen, er zit immers geen benzine meer in en de vlotter drijver was in de benedenste stand dus geeft ook toegang. Je kan de drain screw of aftapplug even moeten gebruiken maar houdt dan wel een glazen potje onder het rubber slangetje, want je kan dan voor jezelf bewijzen of er water in de benzine zat. Dit verzamelt zich dan op de bodem van het potje. Die schroef zal naar beneden wijzen maar je kan voor de zekerheid op het onderdelen overzicht zoeken naar welke het is. De vlotter heeft als eigenaardigheid dat die wel eens niet meer omhoog wil komen want de vlotter hangt ergens in. Er blijft dan benzine komen en dat "verzuipen" zou je in dat geval hebben moeten kunnen ruiken.

Schrijf ons nog wat voor soort motor de Yamaha R6 uit 1999 technisch is. Succes

 
Geplaatst : 8 februari 2023 06:32
Deel: