Hoi ik ben werner , ben 47 jaar en ben sinds kort weer begonnen aan het motor rijden.
na een tijdje in het buitenland gewerkt te hebben ben ik weer terug in het bekende hollandia beland.
het heeft toch een weekje geduurd voor ik weer een motor kocht.
dit is een honda cbr 600 f geworden. echter heeft ie me al na 2 weken in de steek gelaten (zie vraagbaak)
verder wil ik hier een paar goede tips halen en wat vrienden zoeken om een tripje te maken.
en dan at last,... groetjes aan alle forumleden.
Hallo Werner,
Ja dan flip je. Maar welkom op het anders zo rustige forum.
Zelf ben ik vier jaar en 12.500 mijl geleden her-opgestapt en meteen drie keer aangereden. Twee keer door iemand die achteruit reed en een keer een inhaalactie terwijl ik voorrang verleende en stilstond, met spiegel tegen spiegel. Een goede toeter is een prima investering. De kapotte spiegel is trendbreuk maar ook die had mij niet helemaal goed gezien. Ik werd ook eens bijna aangereden door iemand die 's nachts de binnenbocht maar nam dus houdt ze absoluut in de gaten. Dat laatste voorval is strijdig met mijn theorie en wijze raad dat je uberhaubt niet wordt opgemerkt wanneer je keurig rechts op de rechter rijbaan gaat rijden en beter intimiderend het midden kunt houden. Je begrijpt natuurlijk wel dat niet alle tegemoetkomend verkeer je vriend is en netjes op hun eigen rijbaan blijft. Als je afstand houdt van je voorligger kunnen auto's je nog minder goed raken en dan is het gemakkelijk om in de beide spiegels van de auto te blijven zodat ze je niet even vergeten.
Lees de websites van 112, zoals in Groningen: http://www.112groningen.nl Daar lees je over wat anderen overkwam en leer je hoe je te ver kunt gaan. De laatste drie ernstige motorongelukken waren: controle over gas verloren na het raken van een stoeprand en vervolgens keihard op een nog nieuwe snelle motor tegen een gevel aan (het kan je ook gebeuren na een sprong van de motor door een voorwerp op de weg, waar auto's niet voor remmen, dat je heel erg veel gas geeft en niet goed recht meer op de motor zit). Als het stuur van omhoog weer omlaag gaat en je hebt dat stevig vast, dan wil het gas natuurlijk open. Grote brokken baksteen liggen daar nog. Een professioneel motorrijder, een politieagent in zijn vrije tijd, is vorige week door totaal onopgehelderde oorzaak onderuit gegaan op de snelweg en overleden. Ik heb thuis gezegd dat het vast een dier was. Een kennis leerde ik meteen: wees alsjeblieft wreed als het een keer geen groot dier is, rij er dan gewoon dwars overheen. Je zult binnenkort wel een rat of een eekhoorn zien oversteken en bemerken hoe moeilijk dat nog is. De derde een zwaar gewonde rijder door het eventjes inhalen van een auto, die kennelijk wat langzamer was gaan rijden maar afsloeg. Het wordt op de motor van je verwacht dat je zoiets direct door hebt. En... ook bij YouTube kan je al surfende best wat goeds leren. Daar zeggen ze namelijk dat er geen olie op de weg kan liggen en dat je hard over grindhopen en door zanderige kuilen kan met iedere motorfiets. Kijken dus!
Wat de motor betreft; zet hem niet op de parkeerplaats tussen auto's want daar zien ze hem niet en het achtergelaten telefoonnummer van de mensen die jou aantikken zal echt niet werken. Ik heb het nu al zo vaak gehoord. Ook motoronderdelen kunnen daar ...verdwijnen... Doe meer dan voldoende lucht in de banden - want Honda is een beetje "een de waarheid niet spreker" wat de waarden betreft. Neem Honda koelvloeistof, vooral omdat ik dat goedje hier te koop aangeboden heb staan natuurlijk maar dit heeft een onderhoudsinterval van 5 jaar in plaats van 2, plus dat metaalbeschermers meestal silicaten zijn en dit in onze, meestal snel draaiende, waterpompen de pakkingen helemaal kapot maakt. Pas op voor ingewikkelde reparaties. Silicaten zitten niet in Honda Koelvloeistof terwijl dit alle tegenwoordig toegepaste metalen wel beschermen zal tegen corrosie. De schadelijke silicaten zijn er misschien wel de reden van dat zelfs op de duurdere merk koelvloeistoffen niet eens bij benadering staat aangegeven wat er eigenlijk al dan niet in zit. De Honda dealer kan het voor je bestellen, wel in een doos van vier helaas. Dit is 50/50 zoals dat heet en dus al voorgemengd. In het buitenland kan je ook 100 procent krijgen, wat een halve liter spoelwater wat in de motor blijft kan compenseren. Eigenlijk is Honda koelvloeistof antivries mijn tip voor jou.
Voor lezers die nog garantie op hun motor hebben, de Honda Type 2 Coolant is van het zelfde maar niet gif-groen. Eerder nogal zwart/groen/blauw.
Verder zou je alles graag opnieuw een keer verkeerd willen doen is mijn ervaring maar even wild en onervaren als wij vroeger waren, in de tijd dat de wereld nog moest beginnen met draaien, dat kan natuurlijk haast niet. Met vriendelijke groet. Alfred