Net even naar mn Honda-dealer geweest...
Er zijn cardanassen gesneuveld, die erg zwaar belast waren( heel veel korte stukjes, stadsgebruik rijden, Γ©n schijnbaar ook niet uit te vlakken voor de Crosstourer: met grote veerwegen) en die zo rond de 100.000km zaten.
De splijns op het schuifgedeelte van de cardan gaan dan kapot, maar breken doet ie niet, alleen ben je dan wel je aandrijving kwijt. Eigenlijk geen gevaar voor afbreken en klemslaan dus zoals je op internet leest.
Er is nu een modificatie in productie, en als er genoeg gemaakt zijn worden ze allemaal vervangen. De dealers moeten binnenkort alle VFR-en controleren en bij twijfel of gebreken direct vervangen, de rest gaat op de wachtlijst.
Maar bedankt voor de tip bieemwoe!!
Duidelijk verhaal...heb zelf ook al de tweede kardan....129000 km....
129k de eerste cardan kapot? moa, ook niet echt slecht.
Bij Honda waren ze niet tevreden dat (de zwaar belaste) niet over de 100k gingen. Er zijn er een paar bekend die al meer dan 150k op de klok hebben en niks mankeren.
Ze zien het zelf ook meer als een productverbetering dan als een paniek actie. Geen ongelukken gemeld als gevolg van de cardanas, dus gewoon alle tijd om ze te vervangen in de loop van 2016. De kilometervreters mogen wel eerst π
Ik rij veel offroad...eerste was al bij 29k stuk....nu dus al 10000 goed...rij wel minder offroad....slijten ze stuk sneller van denk ik....eerste was garantie gelukkig...duur geintje