SUZUKI GS650G BOBBE...
 
Meldingen
Alles wissen

SUZUKI GS650G BOBBER

22 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
331 Bekeken
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

veel plezier met proefrijden en uitzoeken!

 
Geplaatst : 13 januari 2014 16:21
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Hallo Femke,
Een Suzuki is best wel een harde motor. De Suzuki Savage 650 is een heel leuke en makkelijke custom motorfiets en erg bijzonder vanwege die ene grote cilinder. Let hier eens op. De meeste modellen hiervan hebben een gemakkelijke schone riemaandrijving. Zelf ben ik gek op "geen ketting" en automatische klep-stelling. Met een motor die de kleppen steeds gesteld moet hebben kan je behoorlijk het schip ingaan. Hydrolische klepbediening zullen helaas meestal motoren hebben die wat zwaarder zijn maar steeds de ketting schoonmaken en smeren wil je echt niet. Met een aangeklede motor val je beter op en blijft je achterste droog. De broeders die op een zelfgemaakte motor rijden permitteren zich vaak een ander soort luxe. Koop geen rat-fiets of chopper om mee te beginnen maar ga gewoon lekker rijden.

Houdt advertenties voor de door jou gewenste motor types eens in de gaten met http://www.advertentiezoeker.nl Als je jezelf daar gratis inschrijft dan een zoekopdracht geven op datum. Vervolgens op jou e-mail adres klikken, bovenaan op de pagina en in de lijst met vorige zoekopdrachten het kruisje veranderen in een afvinkje. Dan ontvang je dagelijks updates ervan.

Ik wil wel een paar geheimen doorgeven van zaken waar je bij aanschaf op letten mag. Het verdient voorkeur om iemand er op te laten rijden die ervaring heeft of de bepaalde modellen kent. Zoek een forum wat merk en/of model gebonden is voor informatie over gekende problemen en eventueel hulp om eens te gaan kijken. Je zult anders heel Nederland afreizen om te ontdekken dat verkopers gewoon liegen om hun ellende kwijt te raken. Foto's kunnen alle schade verbergen.

Bij grote motorwinkels zie ik nog wel eens goedkope wat lichtere motoren. Blijf dus lezen op hun sites. Via YouTube kan je altijd motoren op video's zien rijden.

GeΓ«rodeerd metaal wijst meestal op buiten stallen. Lang gaan deze motoren niet mee en veel zal er aan kapot gaan.

Controleer de vering, lettend op de standen van de achtervering en vraag iemand met zijn/haar gewicht het achterwiel enige tijd omlaag te houden. Voel dan of de voorvork soepel van links naar rechts beweegt omdat het balhoofd anders niet goed of het lager ingesleten is. Probeer met rukken en duwtjes geven of er geen ruimte is. Geef een draai aan het wiel, luister en voel aan de vork of er dan vibratie is en dus de lagers niet goed lopen. Ga met je vinger rond de vork, waar het dunne in het dikkere deel schuift of er niet ietwat olie lekt en er daar geen krassen zitten. Je kan dan ook mooi kijken of de voorband niet beschadigd is of hobbelig afgesleten in de lengte door rond te draaien en met de hand er overheen te voelen.

Neem een multimeter of voltmeter mee en controleer het voltage op de accu-polen. Een goed startende accu in ruste zal tussen 12,6 en 13 Volt wezen. Na het starten moet er laadstroom zijn en dat geeft dan een lezing van ongeveer 14 tot 14,2 Volt. Daarboven moet de regulator de laadspanning gelijk houden dus vraag of de eigenaar de motor constant wat meer toeren wil laten maken. Afwijkende of gewoon lage lezingen kunnen wijzen op een kapot laadsysteem en/of dynamo. Een dynamo heeft vaak drie groepen windingen waarvan er eentje stuk kan zijn of zelfs gedeeltelijk kortgesloten waardoor mensen er mee doorrijden ondanks onvoldoende laadspanning. De dynamo kost ongeveer 400 Euro om te laten vervangen. De multimeter is snel terugverdient en heb je bij een motorfiets eigenlijk gewoon nodig.

Let bij lage toeren op klikkende en ratelende geluiden (niet het relais voor een benzinepomp) uit het carter. Daar zit een brede ketting waar vaak problemen mee zijn, met name de spanner ervan. Geef dus rustig afwisselend net iets meer en weer wat minder toeren stationair. Veelal is een gebrek hieraan te horen als je niet al te veel gas geeft.

Vraag of de koppeling slipt bij accelereren op hoge snelheid. Soms ook kiest de motor bij een versleten koppeling een iets hoger toerental wanneer je op lage snelheid door een kuil rijdt. Je wilt toch kijken of de motor lekker veert wanneer je een afrit afrijdt of over een verkeersdrempel gaat. Let dan op het toerental onder last. De motor moet niet bokkend rijden op de koppeling. Je hebt dan aardig uitgesloten dat je meteen een koppeling of de koppelingsveren moet vervangen waarvoor de motor open moet.

Als je iemand de uitlaat dicht laat houden en ietsje gas geeft dan merk je waarschijnlijk of deze niet ergens lekt. Dat zou bij de aansluiting op motor kunnen zijn. Mogelijk ook bij een verroeste verbinding of langs een las.

Een spuitbusje brandbaar materiaal langs de naden van de rubbers bij de carburateur spuiten levert een hoger toerental op wanneer die rubbers lekken. Dat komt vaak voor. Kijk maar eens op YouTube bij "carb boots" of iets dergelijks hoe ze dat doen. Ventileer of doe het buiten als de verkoper daar al toestemming voor zou geven. In ieder geval eerst goed kijken of de rubbers daar er niet oud en verdroogd uitzien. Vaak is dat namelijk het geval.

De carburatie is bij aanschaf te controleren door te kijken of de motor niet overdreven inhoud tussen langzaam en iets harder rijden. Dit kan ook te maken hebben met het mengsel maar dit zou een verkoper voor elkaar moeten hebben. Vraag daarom voor dat je komt of de motor dan nog koud en onbereden kan zijn. Nogmaals: iemand die die motoren kent zal een meer afgewogen oordeel hebben en er beter op kunnen rijden ook. De straat uitrollen kunnen ze allemaal. Zelf kan je zo een motor nog niet helemaal goed bedienen of veilig berijden.

Schroom niet om te controleren of de motor zelf en de voorvork wel recht zijn. Wanneer het voorwiel mooi rechtuit staat dan ook kijken vanaf de zijkant of het stuur wel recht staat. Ik heb beide de afgelopen paar jaar bij een particulier meegemaakt. Een motor kan een krom stuur hebben doordat die er op valt en dat is dan niet meer recht te krijgen.

Remschijven horen aan beide kanten gelijk af te slijten anders is één rem cilinder niet gangbaar of blijft de andere zelfs hangen. Roest aan één kant op het slijtvlak is ook een teken. Een verschil tussen de rand en het slijtvlak van een millimeter betekent meestal al een slijtende remschijf. Als ze ouder zijn schijnen ze sneller te slijten.

Probeer onuitputtelijk alle schakelaars. Een niet altijd werkend achterlicht heb ik ook een paar keer gezien. Bij stekkers, aansluitingen en zekeringen kan je zien wat voor schade vocht vocht en zout allemaal zullen hebben aangericht. Een verstandig persoon houdt deze ook gesmeerd en ingespoten met WD40 of contactreiniger. Je hoort er geen witte aanslag of het begin van roest te zien.

Verschillende keren heb ik meegemaakt dat de bediening los zat en helemaal niet leek te passen. Voel dus kritisch aan het rem en schakel pedaal en aan de hevels of ze geen overdreven speling hebben en er iets verkeerd in elkaar zit.

Mijn gouden tips voor beginners motoren zijn Honda DEAUVILLE en Suzuki Vstrom 650. Allebei te krijgen in verschillende uitvoeringen. Met injectie of ABS bijvoorbeeld. Ook zijn deze veel gebouwd. Op een custom zit je wel laag voor dagelijks verkeer en je gaat er toch koffers aan hangen, om de motor ergens voor te kunnen gaan gebruiken. Het is maar net wat je wilt maar beter, eerst nut hebben en daarna lol ermee maken. Groet. Alfred

 
Geplaatst : 13 januari 2014 21:50
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Dus Femke, Eerst een praktijkles motormonteur en apk meester volgen voor je en motor koopt. Of je neemt Boodschapper mee om iedere klant iedere verkoper af te schrikken om vervolgens in juli er achter te komen dat je nog steeds geen motor hebt gevonden................

 
Geplaatst : 14 januari 2014 08:53
(@femke-d)
Berichten: 11
Active Member
Topic starter
 

nou dr staan best zinninge dingen in! πŸ˜‰ bedankt

 
Geplaatst : 14 januari 2014 18:34
(@femke-d)
Berichten: 11
Active Member
Topic starter
 

ik heb een keuze gemaakt! het word een honda hornet 600 ! πŸ˜€ jajaja I know ik heb een ommezwaai gemaakt van chopper naar naked. deze motor lijkt veel op mijn lesmotor kwa houding. het stuur kan nog ietsjes omhoog. de kleur is blauw en mag blijven over winteren totdat het motorseizoen aanbreekt. foto volgd tzt!

 
Geplaatst : 26 januari 2014 15:59
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

En een veeeel betere keuze dan een bobber of tjopper. Gefeliciteerd en heel veel plezier natuurlijk. (nu nog mooi weer)

 
Geplaatst : 26 januari 2014 21:38
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Veel plezier ermee!

 
Geplaatst : 26 januari 2014 21:51
Pagina 2 / 2
Deel: