Vraagje: ik heb nu 12 lessen van 100 minuten gehad en oefen daarnaast een aantal keer per week op mijn eigen motor op het oefenterreintje. Ik blijf moeite houden met het verplaatsen van m''n gewicht; stuur teveel met m''n armen en te weinig met m'n heupen. Met name het haaks wegrijden uit het parkeervak blijft lastig. Iemand een goeie tip? Ik wil zo graag!
C,
"May the force be with you."
Nee, rij al 27 jaar en "gewicht verplaatsen" doe ik eigenlijk niet. Men bedoeld eigenlijk "een zijn met de motorfiets". Zijn je bewegingen goed dan kost sturen veel minder moeite. Beedje; "don't fight the system".
Het probleem wat jij aangeeft is logisch. Relatief haakse bocht met relatie lage snelheid. Beheersing "koppeling - gas - rem" is de sleutel bij relatief lage snelheid. Probeer eens een oefening langzaam rijden met koppeling ingetrokken en alleen deze gebruiken als je dreigt "om te vallen". Gaat dit goed dan met dezelfde techniek "het hoekje om" eeeeh, parkeervak uit (eigenlijk het omgekeerde van wat we normaal doen).
Simpelweg blijven oefenen is de oplossing. Begin met de norm wat ruimer te stellen en dan steeds strakker tot ruim onder de norm voor het examen (übung macht den meister). 😉
PB (geen instructuur, alleen een paar jaar "brommer ervaring")
Hey PB,
Bedankt voor je reactie. Tja, dat een zijn met je motor lijkt me geweldig. Vooralsnog zijn we een tweekoppig monster... Ik oefen elke dag na het werk minstens een uur. Moet dan uiteindelijk toch gaan lukken?
Chantal, oefening baart kunst.
Ervaring, daar gaat het om en de motivatie vast houden.
Ook als het eens niet zo gaat als jij zou willen.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Zo zijn we allemaal begonnen.
Dan zul je merken dat je progressie maakt.
Krijg je nog meer plezier in motorrijden.
Succes.
Nou bedankt! Morgen klim ik er weer op. Lig nu zelfs 's nachts in mijn slaap motor te rijden en heb er 's ochtends spierpijn van
Zelf mag ik 's nachts niet rijden ivm rumoer, overdag eigenlijk ook niet.
wat een geluk.RUST RUST EN NOG EENS RUST.