Goede morgen allemaal,
over een paar weken is het voor mij eindelijke zover, ik mag afrijden!
Tot dat heb ik de tijd om een mooie motor te zoeken. Mijn eerste keuze gaat uit naar een Aprilia Dorsoduro.
Echter, ik heb van mijn schoonvader mogen horen dat Italiaanse motoren na enige kilometers (50.000 oid.), grootschalig (motor)onderhoud nodig hebben...
Kan iemand mij vertellen of dit ook echt zo is?
Een aantal jaar geleden heb ik wel iets gehoord dat je bij een Ducati om de zoveel jaar iets met je cilinderkoppen (??) moet doen, maar veel meer verstand heb ik er ook niet van...
Bij voorbaat dank,
en met vriendelijke groet,
Richard
PS. Mocht iemand nog leuke motoren weten die passen in het straatje van de Dorsoduro of bijv. de Suzuki GSR dan hoor ik dat uiteraard graag!
Aprilia Dorsoduro als eerste motorfiets? weet niet of dat verstandig is.
Aprillia is echt wel betrouwbaar hoor, Ducati heb ik zelf altijd nog mijn twijfels over net als het andere Europees merk BMW.
De Dorsoduro is wel een prachtig mooi ding trouwens.
gewoon kopen die Duc dorsoduro.
onderhoud zelf gaan leren doen lijkt mij het goedkoopste.
Duc dealers weten net als iedere dealer wel raad met uurlonen
Ik heb vanaf mijn 16e op een Derbi Senda gereden (snelle 50 cc, jawel),
vervolgens op mijn 18e het autorijbewijs gehaald en nog een jaar lang gereden met de Senda (3 jaar in totaal).
Ik ben 2 maanden geleden 21 geworden.
Hoezo zou een Dorsoduro geen goede eerste motor zijn? Vanwege het vermogen oid?
Qua onderhoud zijn de meeste dingen goed zelf te doen.
Maar wat mijn schoonvader dus zei, dat Italiaanse motoren zijn gemaakt voor snelheid en niet voor veel kilometers.
En dus dat je vroegtijdig (rond de 50.000 km) te maken kán krijgen met problemen.
De dealer hier zegt dat dit niet zo is, maar ja, hij is ook diegene die mij de fiets verkoopt, dus ja :p
Alvast wederom bedankt voor de vlotte reacties!
#EDIT: Mijn aandacht is zojuist gevallen op een Yamaha FZ6N S2...
Beide motoren zijn "naked"bikes.
Maar daar houdt de vergelijking wel mee op.
Mijn hart zou kiezen voor de Duc
Mijn verstand echter voor de Yamaha
Onderhoud aan Italiaanse motoren. Daar kan ik je NIET veel over vertellen.
Mijn Italiaanse motor heeft zo nu en dan eens verse olie nodig, nieuwe filtertjes, bougietje, remblokjes, bandjes, ketting, dat soort dingen. Schijnt erg normaal te zijn voor motoren.
Amerikaans motoren kan ik je ook NIET veel over vertellen, Japanners ook NIET trouwens
Duitse motoren daarentegen, daar kan ik je veel van vertellen, die moet je om de paar kilometer aanduwen, daar vallen de remmen spontaan van uit elkaar, verlies je hele achterlichtunits, hebben allerlei controle lampen die spontaan gaan branden en hebben een boordcomputer die niets kan onthouden.
Dus neem een Italiaan, een Amerikaan of een Jap, maar neem geen Duitser.
Dit alles gebaseerd op puur persoonlijke ervaringen en resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst 😉
goed middag allemaal,
ik ga binnekort mijn 2e motor halen (heb nu een gsr 600) maar kan niet kiezen tussen de nieuwe gsxr 750 of de ducati 848..
net als hierboven hoor ik ook van alles over de onderhoud gevoeligheid van de ducati, terwijl de gsxr meestal wel betrouwbaar schijnt te zijn..
is dat nou echt zo ?!
Heb je al op allebei de motoren gereden?
Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn. De Gixxer 750 is gewoon een echte superbike
De 4 cylinder jankt lekker bij hoge toeren
De Soes is op alle vlakken beter dan de Duc 😮
specificatie Suziki GSXR750
Technische specificaties
Motortype 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, viercilinder in lijn
Cilinderinhoud 749 cm3
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x slag 70,0 mm x 48,7 mm
Maximum vermogen 110kw (150 pk) bij 13.200 t.p.m (158pk met SRAD)
Maximum koppel 88,5nm/ 11.200 t.p.m
Brandstoftoevoer Injectie (2 injectoren per cilinder), 2 mappings
Startsysteem Elektrisch
Transmissie 6 versnellingen
Totale lengte 2.030 mm
Totale breedte 710 mm
Totale hoogte 1.135 mm
Wielbasis 1.390 mm
Zithoogte 810 mm
Bodemvrijheid 130 mm
Rijklaar gewicht 190 kg
Voorwielophanging Upside-down Big Piston telescopische voorvork, schroefveren
Veervoorspanning volledig instelbaar
In- en uitgaande demping volledig instelbaar
Achterwielophanging Swingarm, oliegevulde schokdemper, schroefveer
Veervoorspanning volledig instelbaar
In- en uitgaande demping volledig instelbaar
Remmen voor/achter Dubbele 310 mm schijven voor
220 mm schijf achter
Veerweg voor/achter 120 mm voor
130 mm achter
Banden voor/achter 120/70 ZR17 voor
180/55 ZR17 achter
Brandstoftankinhoud 17 liter
Ducati 848
Specificaties
•Prijs: € 15.790
•Cilinderinhoud: 849,4cc
•Vermogen: 134pk bij 10.000 rpmWielbasis: 1430mm
•Koppel: 96Nm bij 8250 rpm
•Zithoogte: 1100mm
•Voorband: 120/70 ZR17 (5-spaaks)
•Voorrem: 2 x 320 mm semi-zwevende schijven, radiale Brembo 4-zuiger remklauwen, 2 remblokken
•Achterband: 180/55 ZR17 (5-spaaks)
•Achterrem: 245 mm remschijf, dubbele zuiger remklauwen
•Tankinhoud: 15,5 ltr (4 ltr reserve, lampje aan bij 10 ltr verbruikt)
•Gewicht: 168kg
Voor mij zou de keuze gemakkelijk zijn.
De GSX-750 R.
Ik zit er zelf ook al over na te denken.
Een motor koop je op gevoel, als je een Ducati helemaal je van het vind, moet je hem kopen.
Ga eens proef rijden.
bedankt voor de reacties!!
ja heb alleen nog op de gixxer gereden, en die rijd gewoon super( zoals ik al verwacht had)
ben denk ik al verkocht..
in ieder geval bedankt.
@dnnyy17 wrote:
bedankt voor de reacties!!
ja heb alleen nog op de gixxer gereden, en die rijd gewoon super( zoals ik al verwacht had)
ben denk ik al verkocht..in ieder geval bedankt.
Hele goede keuze gefeliciteerd