Over mijn rijlessen heb ik nog even een vraagje. Sinds ik lessen heb zegt mijn instructeur dat ik te langzaam rij. Als ik ergens op een rustige weg rij (waar dan ook) dan wil hij persé dat ik 10km meer rij dan wat de borden aangeven. Volgens hem is dat voor mijn eigen veiligheid op de motor, mensen achter mij moeten niet gehinderd worden. Zit wat in want als een auto 50 km per uur wil rijden zit hij misschien al gauw achter je aan te kleven. Toch is het zo dat ik later niet overal boetes wil krijgen omdat ik overal 10km te snel rij. Volgens mijn instructeur gebeurt dit niet, krijg je dus geen boete. Het zou namelijk om een ongeschreven regel gaan voor motorrijders. Het staat nergens want als ze het vast zouden zetten dat je als motorrijder 60 mag ipv 50 zou men al gauw 70 gaan rijden. Het zit me toch niet lekker dus vraag ik het hier maar even, hoe dom het ook klinkt waarschijnlijk....
als je een kleine 10 km te hard rijd(volgens je teller) dan rij je in werkelijkheid slechts 2-3 km te hard omdat je teller gewoon teveel aangeeft. Omdat er pas bekeurd wordt vanaf zo'n 6 km te hard ivm met de marge zal je niet snel een prent krijgen bij deze snelheid.
Alleen bij 30 en 50 km/h moet je wat minder te hard rijden, zo'n 5-7km/h omdat de marges hier kleiner is. Geldt overigens ook voor vrachtwagens, auto enz.
het is wettelijk verplicht en vastgelegd dat elke snelheidsmeter (auto vrachtauto, motor, enzo.. ) 5 km te veel aan MOET geven .
als een teller precies aangeeft hoe snel je rijd bv gelijk met je gps dan is er met de teller geknoeid .
@cbr600f4i wrote:
het is wettelijk verplicht en vastgelegd dat elke snelheidsmeter (auto vrachtauto, motor, enzo.. ) 5 km te veel aan MOET geven .
als een teller precies aangeeft hoe snel je rijd bv gelijk met je gps dan is er met de teller geknoeid .
Wat is dit nu weer voor lariekoek??? Welk artikel in het wetboek zegt dit? Mijn teller in de auto loopt 2 kilometer achter, dus ik ben strafbaar? Onzin onzin onzin, hoe kom je erbij???
elke vrachtwagen heeft een geijkte teller. Die wijkt dus heeel weinig af!
En als er een setje grotere banden op de aangedreven as liggen gaat je teller ook minder aangeven bij gelijke snelheid, maar dat is gewoon toegestaan!!
is ook dikke onzin natuurlijk , maar dacht laat ik eens wat typen hier... nee grapje. het is mij namelijk eens verteld door iemand die bij het RDW werkte, maar heb net gekeken en de moderne autos wijken steeds minder af dus die 5 km is dus niet waar excuus 😀
De meeste tellers wijken naar boven af, dit geeft je wel een veiligheidsbuffer. Maar tegenwoordig zien we op onze navigatie de werkelijke snelheid, dus weg buffer. Gewoon goed opletten dus voor die bermhomofielen!
klopt maar zelf dan heb je nog een kleine marge , maar die is wel een stuk kleiner dan wanneer je op je teller kijken mijn teller wijkt 4 km af. en uiteraard naar boven.
De instructeur wil zich populair maken. Niet iedereen die er geschikt voor is is het geworden én andersom. De examinator zal sneller rijden als toegestaan helemaal niet leuk gaan vinden. Het is daarbij, technisch, helemaal niet moeilijk om gewoon 30 of 50 te rijden. Als dat wel zo is dan meteen gaan kijken of de vork normaal heen en weer beweegt als iemand het achterste even met het lichaamsgewicht naar beneden drukt en er aan rukken om te kijken of er geen ruimte in zit. Dan de bandenspanning controleren. Deze kan in een geval van niet goed sporen wel wat hoger als geadviseerd worden ingesteld. Een voorbeeldje: 38 PSI bij 32 PSI geadviseerde spanning is heel gebruikelijk en dat maakt al een heel verschil. Het meten en vullen van banden moet je leren. Vraag even iemand die een bromscooter heeft en een pennetje voor controle mag je ten minste wel hebben op de motor.
Het goed aanhouden van de zelfde (en juiste) snelheid zal indruk maken. Dan heb je ook geen dip. Af en toe te langzaam is niet goed en eigenlijk even slecht als altijd te langzaam. Wat je voor constant rijden moet doen is op de toerenteller kijken als je de juiste snelheid hebt in de hoogste versnelling, dus ik denk vanaf 50. Je houdt die wijzer nu op het zelfde getal. In een oogwenk zie je of je langzamer of harder gaat terwijl je aandacht, misschien één of twee seconden, van de weg zou zijn als je op de kilometer teller kijkt. Als het ook voor jou en op jou motor werkt dan leer je vanzelf wel waar de wijzer moet staan en kijk je afwisselend links en rechts op de beide instrumenten hoe het maar uitkomt. Je kijkt overal behalve naar de getallen. Bij mij is 50 een 2 op de toerenteller en 80 iets meer dan de 3. 60 en 70 zijn weer links en rechts van het eerste getal op de kilometerteller. Honderd is daar precies bovenaan. Vergeet dit meteen weer maar er zijn dus vaste punten.
Of je mag gaan schakelen (nog kunt schakelen) is te zien aan het verschil tussen de twee wijzers. Ze gaan vaak gelijk op. Bestudeer dit dus ook even. Zeker handig wanneer je niets kan horen. Of wanneer je het even niet hebt bijgehouden en uitsluitsel wilt hebben.
Over het gedogen gaan wel eens mooie verhalen, ik kan verschillende dingen bedenken en me er veel bij voorstellen. Heel erg fout zijn echter; sportief gedrag zoals snel optrekken, bumperkleven, over de doorgetrokken streep rijden en inhalen als het net nog kan. Of zojuist nog kon. Pas je snelheid op tijd aan en je zult dat soort dingen niet vaak hoeven doen. Wat mijn instructeur vroeger wel altijd zei is dat ik sportief genoeg moest rijden om wat te kunnen laten zien. Ik weet niet meer voor welk vervoermiddel. Op het examen zal de instructeur in de auto stappen en deze kan je natuurlijk niet te vaak kwijtraken.
Daarbij, is het echt wel veilig en verstandig om sneller te rijden? In Nederland past de maximum snelheid aardig goed bij het soort weg. Beperkende maatregelen zoals rotondes en drempels komen daar nog bij.
Denk aan de speciale borden zoals Overstekend Wild en Slipgevaar of de pijlen van Scherpe Bocht of Adviessnelheid. Deze moeten voor motorrijders niet onopgemerkt blijven. Remmen dan. Je zit er buiten op of hangt er boven aan en de wereld komt maar zo recht op je af.
Nog een tip. Oefen op afremmen voor de zijstraat zodat je overal normaal kunt gaan stilstaan wanneer er plotseling verkeer uitkomt. Haast iedereen doet dit verkeerd en remt zo weinig mogelijk. Zelfs ervaren bestuurders gaan liever corrigeren. Ook hieruit zal blijken dat je de snelheid goed onder controle hebt en ze letten er op. Hierdoor heb je mooi wat meer tijd want als ik mij moest bewijzen, dan reed ik fijn niet al te hard. Succes en vraag gerust. Alfred
Wat is dit nu weer voor een verhaal???? moeten we dit nu serieus nemen? of is dit één grote kerstgrap?!
De vraag en de voorgaande berichten heb ik toch goed gelezen.
Constant rijden, daar val je niemand lastig mee. Het is zelfs gemakkelijk om iemand anders precies de maximale snelheid te zien rijden. De meeste weggebruikers willen toch de regels niet overtreden. Een goede snelheid bestaat niet want een ander kan op de plek van bestemming aangekomen zijn of willen afslaan.
Dat iemand daar last van zou hebben of achter iemand zou gaan rijden zodat er gevaar zou ontstaan is dus gewoon niet waar. Het is praktijk dat iemand veel langzamer rijdt. Alleen vreemd dat een bestuurder dan niet ergens stopt of afslaat.
you've lost me...
Dat wist ik al.