FMX650 als beginner...

Meldingen
Alles wissen

FMX650 als beginnersfiets?

6 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
124 Bekeken
(@075ronald)
New Member
Topic starter

Hoi, mijn naam is Ronald. Woon in Diemen en heb eigenlijk geen motorervaring. Ik ben behoorlijk lang en fysiek sterk (geen idee of dat ertoe doet eigenlijk...)
Een paar jaar geleden (voorjaar 2004) mijn rijbewijs gehaald (destijds <25kW) en vervolgens eigenlijk nooit meer gereden, ik wilde mijn auto niet kwijt en durfde de vaste kosten van een tweede voertuig niet aan.
Nu er financieel (veel) meer ruimte is wil ik toch wel weer graag beginnen met motorrijden dus ik ben op zoek gegaan naar een leuke tweedehands. Bij motoport Uithoorn staat een FMX650 waar ik mijn zinnen op heb gezet. Zithoogte/wendbaarheid/betrouwbaarheid en prijs lijken mij oké. Ik het begin zal ik vooral plezierritjes maken, later mogelijk woon-werk (Diemen-Amsterdam) en ook wel in de stad.
Toch zou ik heel graag de mening van jullie ervaren motorrijders horen:
-Is zo'n supermotard niet te hoog gegrepen voor een beginner? (Welk type is meer aan te raden? Is er een lichtere machine met dezelfde looks?)
-Is het gek om (eventueel met mijn eigen motor) naar een rijschool te gaan voor een opfriscursus?
-Heeft dit type motorfiets specifiek ander onderhoud nodig? Ketting/tandwielen, olie, oliefilter/luchtfilter en remvloeistof kan ik zelf wel. Is daarnaast een jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de garage genoeg?
-In de winter komt de fiets gewoon in de stalling dus ik hoef niet te weten hoe zo'n machine zich bij sneeuw en ijs gedraagt...

Wie helpt mij (letterlijk) op weg... Alvast hartelijk dank!

Geplaatst : 10 september 2012 13:05
(@epv52racing)
Estimable Member

Je kan natuurlijk ook gewoon een proefrit maken en kijken of de motor bevalt. Je kan wel kijken naar de reacties die je krijgt maar dat zegt helemaal niets. Iedereen is anders en beoordeelt dus ook anders. Gewoon proefrijden en dan kom jezelf erachter of het iets is voor jou. En natuurlijk is het een goede beginnersmotor. Alle motorfietsen zijn wel een goede motorfiets om te beginnen, ligt gewoon aan jezelf hoe je er mee om gaat.

Geplaatst : 10 september 2012 23:14
(@rudyhadee)
Noble Member

Heb zelf in de loop der jaren op menig motorfiets gezeten en een stukje gereden, kom echter telkens weer terug op hetzelfde merk en type wat vertrouwd is en af en toe een storing geeft.
BMW, what else.......................

Geplaatst : 11 september 2012 06:43
(@075ronald)
New Member
Topic starter

Zo'n BMW ééncilinder komt er misschien ooit nog wel eens...
Maar ook de Honda FMX is het niet geworden. Ik vind hem nog steeds mooi, maar het is ook wel een heel gevaarte in de stad. Na een proefrit en een gesprek met de verkoper heb ik ook nog op een nieuwe Honda CRF (250cc) gereden en volgens mij is dat de motor waar ik de eerste jaren wel gelukkig mee zal zijn. Mooie zithoogte, lekkere houding en wendbaar in de stad (waar ik het meest zal rijden). Licht genoeg om zo nu en dan eens in het zand te spelen en wat minder vermogen op de snelweg, maar daar kan ik wel mee leven.
Die motor heb ik dus vanmiddag gekocht. Volgende week mag ik hem halen. Heel erg bedankt voor jullie reaktie!

Geplaatst : 13 september 2012 23:28
(@kawasjakie)
Noble Member

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Heel veel plezier ermee

Geplaatst : 14 september 2012 08:47
(@greenbird)
Noble Member

Daar sluit ik me bij aan.
Mr. Green

Geplaatst : 17 september 2012 15:40
Deel: