Ik hoop binnenkort mijn motorrijbewijs te halen (lees: dinsdag a.s.). Daarna moet er natuurlijk een motor komen en nou heb ik mijn oog laten vallen op de VFR of VTR serie van honda. Omdat ik 2 meter lang ben heb ik veel gelezen over lange mensen en hun motoren, tesamen met wat extra informatie en natuurlijk de looks van deze motoren ben ik toch voor deze gegaan.
Nou heb ik een VFR 750F uit 1991 gezien voor een goed prijsje (800 euro). Nou ben ik erg bang voor het kopen van een miskoop en ken ik zo ook niet iemand die al lang motor rijd en mee kan de motor bekijken. Dus heb ik even gemaild met de verkoper en deze gaf aan dat de motor al 3 jaar heeft stil gestaan en daarom nieuwe olie moet hebben. Ketting is 100% en banden zijn 50 a 60%. Uiteraard vind ik het niet erg om wat olie te verversen of nieuwe banden er onder te laten zetten omdat de motor zo goedkoop was, maar ik heb geen zin dat hij in de eerste paar meter al vast loopt... Wat zijn jullie tips, hoeveel kwaad kan het dat een motor 3 jaar stil staat en dan alleen nieuwe olie krijgt?
Als jullie verder nog tips hebben over de motor en de aanschaf dan hoor ik dat ook graag. (heb al wel gezocht in de forum waar ik op moet letten bij aanschaf tweedehands motor)
Als de motor een beetje droog heeft gestaan, kan die drie jaar geen enkel kwaad. Al zal de accu overleden zijn, en heb je goed kans dat de banden hard geworden zijn.
Remvloeistof en motorolie+filter is een must, verder kun je met deze fiets net zoveel(of weinig) pech hebben als met een die elke dag gereden heeft.
Honda is een goede keus, olie en filter vervangen en de banden ook.
Je zegt zelf dat de motoral 3 jaar stil staat en de banden ook al half versleten zijn, geen risico nemen en vervangen.
Ook remvloeistoffen vervangen.
Veel plezier met je VFR.
Bedankt voor jullie reactie. Ik durf zelf nog niet te sleutelen aan de motor (vind dat het goed moet gebeuren). Kunnen jullie een prijsindicatie geven van het vervangen van remvloeistof, motorolie en banden?
Er zit al een nieuwe accu op!
Kan niet wachten tot ik kan rijden =)
banden zo'n 300-350 euro
olie + filter 100 schat ik..
remvloeistof..uurtje werk, + wat remvloeistof ook een kleine €100
Hmm dat houd dus in dat 800 voor de motor en 550 voor onderhoud, 1350 kwijt ben. Voor 400 euro meer heb ik een motor (ook vfr 750 alleen grijs ipv rood) die altijd gereden heeft, nieuwe banden heeft, net een grote beurt heeft gehad, 3 koffers er bij, staalomvlochten remmen, mooie remus uitlaat en 4 jaar jonger. Edit: en minder kilometers op de teller heeft.
Pff moeilijk, al die keuses, ben al zo'n twijfelaar.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties! (meer tips wbt de aanschaf zijn natuurlijk altijd welkom =))
mijn bedragen zijn maar ruwe schattingen hoor, je kunt altijd even vragen wat het moet kosten...
Afijn, succes met peinzen!
Remvloeistof uurtje werk???? doe het altijd zelf en ben binnen 10 minuten klaar! remvloeistof 5 euro.
Een setje banden bij Langenberg in Coevorden kost je 199,00 euro gemonteerd op losse velg, bij montage op motor reken maar 40 euro meerprijs.
Olie en filter verversen? filter 6 euro olie 10 euro per liter X 4 + nieuwe ring is samen +/- 50,00 euro en 15 minuten werk.
nou, ga je gang!
remvloeistof in 15 minuten, dan doe ik het toch liever zelf 😡
Binnen 10 minuten, als jij er langer over doet doe je iets verkeerd.
Als je dealer er een uur voor rekent (alleen vloeistof verversen) dan belazert hij je.
Met KawaSjakie eens.
Nog een tip v.w.b. de banden. De leeftijd/ouderdom van motorbanden laat zich aan de hand van de DOT nummering makkelijk vaststellen. Dit nummer staat op de zijkant van de band. Sinds het jaar 2000 bestaan DOT nummers uit 4 cijfers. De eerste twee cijfers duiden op de kalenderweek de laatste 2 op het jaar van productie.
Bijvoorbeeld:
DOT EB V3 BRD 2305 = Week 23 van 2005.
[attachment=1:h5y8796p]band 2.jpg[/attachment:h5y8796p]
Normaal gesproken worden banden zo gemaakt dat ze gedurende de gehele levensduur dezelfde eigenschappen hebben. Door verschillende rubbermengsels, profielen en constructies verloopt het verouderen bij iedere type band weer anders. De bandenfabrikanten voegen ingrediënten aan een band toe die dit proces vertragen. Als een band vakkundig opgeslagen is dan behoudt hij normaal gesproken tot 5 jaar nog 100 % prestatievermogen en geldt dan nog als nieuw. De maximale leeftijd ligt normaal gesproken bij 10 jaar. Daarna zou een band niet meer gemonteerd en gebruikt mogen worden. Zou een fabrikant afwijkende aanbevelingen geven zijn deze op te volgen.
[attachment=0:h5y8796p]band 1.jpg[/attachment:h5y8796p]
Met andere woorden mogelijk zijn de banden nog te gebruiken. 😮 Oh ja, niet alleen levensduur controleren maar ook visueel de band en de spanning controleren voor we de weg op gaan.
Het is maar een tip, PB.
(Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen. Stel je voor u heeft een "maandagmorgen bandje", u gaat er niet geheel reglementair mee om of ik maak een typo. 😀 )
Bedankt Pietje bel, erg nuttige informatie
Ja mooi verhaal, maar.....als de band gebruikt is dan heeft deze geen beschermlaag meer die er fabriekaf op zit om de band tegen allerlei invloeden te beschermen.
Dus vervangen die harde hap.
@vicking wrote:
Als je dealer er een uur voor rekent (alleen vloeistof verversen) dan belazert hij je.
dat doe ik al 20 jaar zelf, maar nog nooit in 10 min gelukt. Wel altijd een keiharde rem, ook bij m'n oude Kawa van 1994. Ik weet dan ook zeker dat alle oude vloeistof eruit is.
@KawaSjakie wrote:
@vicking wrote:
Als je dealer er een uur voor rekent (alleen vloeistof verversen) dan belazert hij je.dat doe ik al 20 jaar zelf(toen-ter-tijd ook voor m'n baas), maar nog nooit in 10 min gelukt. Wel altijd een keiharde rem, ook bij m'n oude Kawa van 1994. Ik weet dan ook zeker dat alle oude vloeistof eruit is.