Eerste motor. Kawas...
 
Meldingen
Alles wissen

Eerste motor. Kawasaki

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
10 Bekeken
(@hellracer)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Beste iedereen,

Ik ga morgen mijn eerste motor bekijken en ophalen als ie bevalt. Heb nu twee jaar m'n A rijbewijs en tot voor kort alleen nog maar Yamaha R6 gereden. Maar wou m'n eigen motor. Het is mooi weer dus het kriebelt aan alle kanten.

Nu wil ik deze motor bekijken.
[IMG] [/IMG]

Kmstand 26.000km. Bouwjaar 1995.

Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten die bij jullie wel bekend zijn maar bij mij als leek zijnde niet? Heb wel een beetje technisch inzicht maar heel ver gaat dat niet.

Ik hoor het graag van jullie!!

Gr Hellracer

 
Geplaatst : 20 mei 2020 06:58
(@iemand)
Berichten: 497
Honorable Member
 

Een mooie motor en een binnenslaper zou ik niet snel laten staan. Ik weet niet wat voor dynamo er in zit maar van deze leeftijd moet je beslist de spanning op de accu polen testen wanneer de motor draait en ook met verschillende toerentallen. In ruste zal een accu 12,6 tot 12,8 Volt kunnen zijn en een slechter wordende accu gaat iedere dag zienderogen minder bevatten. Met de motor draaiende gaat de spanning tot 14,2 Volt zijn en constant moet deze dan wezen bij ook hogere stationaire toeren dus vragen om even een paar tellen naar twee en drie duizend te gaan. Een nieuwe dynamo kost al heel wat maar bij een motor op leeftijd kunnen ook de permanente magneten minder zijn geworden.

Voel in ieder geval de vering en als die nou goed van voren is in geveerd met de vinger langs de achterkant om te voelen of de keerring lekt. Dan kan je aan de schijfrem voelen of er een randje op zit en het metaal dus is gaan slijten. Aan de ketting moet er geen ruimte zijn wanneer je deze van het tandwiel probeert te trekken. De uitlaat moet een goedgekeurd model zijn maar belangrijker dat er een demper in zit. Bekijk dan goed of stuur en wielen tegelijk recht kunnen staan. Als je de motor snel achter elkaar normaal stationair en ietsje sneller stationair laat lopen (niet gaan gassen maar een beetje plagen) dan mogen er geen alarmerende geluiden van de distributie komen zoals een ketting die ergens tegenaan klappert.

Houdt rekening met een lang leerproces op een onbekende motor zoals: dat je niet weet hoe je de bochten doorkomt. Ik zou de eigenaar er wat in de omgeving mee voorbij laten rijden. Al heb ik wel eens op motoren gereden die gewoon slingerden. Vooral omdat vering niet meer de zelfde kan zijn. Je kan gerust vragen of de motor al nieuwe voor veren heeft. Succes

 
Geplaatst : 20 mei 2020 18:18
Deel: