Brandstofverbruik
 
Meldingen
Alles wissen

Brandstofverbruik

20 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
334 Bekeken
(@sparky77)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Hallo,

Ik heb een vraagje (ik hoop dat ik de juiste rubriek heb gekozen).
Ik reis iedere dag met de bus en soms met de auto naar mijn werk. Het is een flinke rit van 1 uur en 45 minuten meestal. Wel heb ik weinig file 🙂

Ik vroeg me af of het niet voordeliger en iets sneller zou zijn als ik met de motor ging.
Daarom de vragen (voor de leek):

Wat is een beetje het gemiddelde brandstofverbruik van een motor als je normaal rijdt (90% snelweg)?
Wat is de gemiddelde actieradius van een gemiddelde motor (hoeveel km kan je op 1 tank rijden)?

Ik snap uiteraard dat dit enorm kan verschillen, maar gewoon om een idee te krijgen. Is 1 op 30 haalbaar bijvoorbeeld?

Er zijn tegenwoordig auto's met een verbruik van 1 op 33 (kleine dieselmotor, bijv. VW 3L)

Vraag categorie 2: wat zijn de zuinigste motors? Choppers of racers, bestaan er ook zeer zuinige motors met een dieselmotor (of vloek ik nu :D)?
Als het interessant is ga ik direct op motorles!

 
Geplaatst : 30 mei 2013 16:59
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

er wordt van alles geroepen over verbruik, maar mijn zuinigste motor was een ZZR600(1994, 100pk). Liep bij legale snelheden(<130km/h) 1:25. Dat zijn geen wannebee cijfers, maar echt gemeten, meerdere keren. Ook de nieuwe eigenaar haalt deze cijfers.
Voor de gein heb ik eens een zo-zuinig-mogelijk-ritje gereden en toen kwam ik op ruim 1:28. Maar dat is geen reëel cijfer.

Moet ie wel 100% goed staan afgesteld. Wellicht zijn er met mindere vermogende blokken betere cijfers te halen. En ja er is een diesel-motorfiets...

 
Geplaatst : 30 mei 2013 18:19
(@sparky77)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor uw snelle reactie!
Dat is interessant. Ik ga het overwegen.
Ik heb vroeger zo'n beetje alle scooters en brommers gehad, echter nooit op een motor gereden. Ik kon heel goed wheelies maken, dus ik denk dat ik wel een aardige controle heb. Heb 5 jaar ook pizza's bezorgd 🙂 dan leer je wel behendig manoeuvreren 🙂

Mijn rit is 144 km heen en 144km terug. Op wat voor type motor zal ik me het beste kunnen orienteren? Het is best een saai lang stuk met weinig verkeer. Een chopper of een racer, of valt een chopper sowieso af qua verbruik? Ik heb echt geen idee. 1 op 25 is te doen, minder niet, want dan is het voordeel te klein vind ik.

Ik hoef geen mooi ding, het liefst gewoon zoiets als een opel astra maar dan in motorvorm. Wat ik daarmee bedoel is, een gangbare motor, waar er dus veel van rondrijden en waar makkelijk onderdelen voor te vinden zijn en het onderhoud vaak goed zelf te doen is. Ik kan zelf redelijk wat sleutelen, maar vooral 2-takt.

Kunnen jullie een lijstje maken. Budget is laten we zeggen 1000 euro. mag iets meer zijn ook.
Zo'n zzr600 kun je bijvoorbeeld als voor dat geld vinden.

 
Geplaatst : 31 mei 2013 16:35
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

ik zou voor een (semi)racer gaan, dus de CBR-f van Honda, of de ZZR van Kawa vanaf 1994. Allebei betrouwbaar en weinig problemen met deze machines.
Als je er dan eentje uitzoekt die er wat minder uitziet, maar niet te astronomisch veel km's heeft gereden kun je er jaren mee verder.

enne, wheelie heeft weinig met controle te maken of het zou de controle over je achterrem moeten zijn. Als motorrijder overleven heeft meer te maken met het in de gaten houden en hebben van je mede weggebruikers.

 
Geplaatst : 31 mei 2013 16:47
(@sparky77)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Hoi Kawasjakie,

ja ik kan me voorstellen dat een wheelie op een motor nog veel makkelijker is, idd gewoon op tijd gas los / remmen.
Op een brommertje en een fiets is het wat lastiger omdat je dan een veel korter balanspunt hebt. Zeker op de fiets, kun je moeilijk "sturen" d.m.v. gas geven en remmen.
Ik heb mijn ex wel eens op een motorrijles gestuurd en van haar pikte ik ook wel dingen op ja dat je op bepaalde plaatsen op de weg moet rijden en hoe je in een groep moet rijden en zo. Best leuk dus.

Is langeafstandrijden niet heel saai? In de auto zet je een muziekje op, wat te eten erbij. Een passagier waarmee je kunt ouwehoeren. Zelfs dan is het vrij saai als je iedere dag hetzelfde stuk rijdt. Sorry voor alle vragen maar ik ben me gewoon wat aan het orienteren en dat doe ik graag goed en uitgebreid.

 
Geplaatst : 31 mei 2013 16:54
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Op een mooie motor is het nooit saai. Ik heb nooit muziek opstaan(er zijn er zat die dat wel doen) omdat ik er totaal geen gebrek aan heb. Wel heb je als je elke dag hetzelfde (saaie) stuk moet rijden, dat er de lol wel wat vanaf gaat. Maar dan pak je lekker een stukje binnendoor, 't is hobby!

 
Geplaatst : 31 mei 2013 17:49
(@pietje-bel)
Berichten: 221
Estimable Member
 

Tja, gaan we voor een laag verbruik. Grin

Mijn voorstel:

Track T-800 CDI.

[attachment=0:32wcqepd]Track 1.jpg[/attachment:32wcqepd]

1 op 45. Diesel wel te verstaan. 😮

Alleen de aanschaf is wat prijzig; 17.500 of zo. Shock Maar 900 km op een tank. 😉

Pietje Bel.

 
Geplaatst : 31 mei 2013 22:17
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

nee, verbruik is nooit echt een issue voor mij geweest... actieradius wel 😕
dat kreng van mij geeft soms een paar seconden 1:3 aan Twisted

maar meestal wel boven de 1:15 Mr. Green

 
Geplaatst : 31 mei 2013 23:09
(@varo-man)
Berichten: 354
Reputable Member
 

Ikzelf zou puur alleen voor woon-werk, nooit geen motor aanschaffen. Tenzij dat je iedere dag een uur kwijt bent in een file. Dan is het te overwegen.
Laten we eerlijk wezen, een motor is leuk, maar geeft mij niet het comfort wat ik in de auto vind. Maar desondanks rij ik liever met de motor vanwege de funfactor. Maar dan hebben we het dus toch over "hobby".
Als ik het verhaal van de topicstarter lees, dan kan ik maar één conclusie trekken: niet doen. Iedere dag 144 km op de motor, terwijl je normaliter geen files hebt, wordt na een korte periode echt vervelend.
Bedenk dat motorrijden vermoeiender is dan autorijden. Wil je een motor aanschaffen omdat je daarmee makkelijker wheelie's kunt maken?? Niet doen!! Tenzij je levensmoe bent. Zoek een baantje bij een circus.
Oké, ik besef dat je toch door wilt zetten. Ga eerst rijlessen nemen en stel deze vraag dan hier nog eens.

Hier wat gegevens over mijn motor, de Varadero, 1993. Bijna 1000 cc en 100 pk's. Topsnelheid? Geen idee. Vind ik niet belangrijk, maar het is zeker geen snelheidsmonster. Absoluut geen snelheid, het is een all-road.
Verbruik: snelweg 130 - 140 km/uur, 1 op 16.
Toeren met een aantal motormaten: 1 op 22.
Wheelie's? Geen probleem, hoewel ik het verafschuw. Btw, ik ken het ook niet, tenzij ik iets te fanatiek aan de gashandle draai. Dan schrik Roll ik me te pletter als ik in de gaten heb, dat mijn voorwiel los komt. Mr. Green

Zo, ik geloof dat ik mijn bescheiden 😐 mening hier wel kenbaar gemaakt heb. Al bij al, niet doen. Lekker in de auto blijven zitten.

Ptr

 
Geplaatst : 2 juni 2013 17:18
(@sparky77)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Bedankt voor alle reacties al tot dusver.

Ik ga eerst maar eens motorles nemen 🙂 Kosten vallen gelukkig mee (dacht dat het duurder zou zijn).
Ik zal nog even toelichten dat de overweging om met de motor naar het werk te gaan, gebaseerd is op zo af en toe. Moet natuurlijk wel mooi weer zijn 🙂 Anders pak ik de bus of auto wel.
Er is dus wel degelijk ook een funfactor, maar ik realiseer me dat een motorrit ook saai kan worden. Vandaar kan het best een leuke afwisseling zijn, omdat ik dus altijd nog alternatieven houd.

Ik ga me nu eerst nog verder verdiepen in het type motor. Ik denk dat zo'n Honda CBR 600 op zich best te doen is.
Maar ik wil ook zeker eens een chopper rijden. Kijken hoe dat bevalt.

 
Geplaatst : 2 juni 2013 22:59
(@sparky77)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Nog even over het brandstofverbruik... er is best veel te doen over dit onderwerp, ook in Duitsland met name.
Ik ga me er eens echt goed in verdiepen en hier later op terugkomen op deze plek. Hopelijk hebben andere mensen er dan ook wat aan die hier naar op zoek waren.

Ik denk dat ik een top 50 samen ga stellen met zuinige gangbare motoren. Dus niet een of ander eigenbouw dieselproject maar gewoon fabrieksmotoren.
Ik probeer er binnen 3 maanden op terug te komen. Wordt dus nog vervolgd.

 
Geplaatst : 3 juni 2013 12:38
(@alfred2011)
Berichten: 4
New Member
 

Honda CBR 250 R topsnelheid 130 km/h 😛 verbruik rond 1:28. 144 km is best wel een afstand. Kijk vooral eens op Youtube, zeer zinnige videoos (IAMRAMEKIN of kijk zeker eens op CycleCruzer

O ja,investeer ook in oordoppen, ik heb nog 2 kortingsbonnen liggen voor op maat gemaakte oordoppen (2 oordoppen voor e.90 😉 )

 
Geplaatst : 28 juli 2013 18:15
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Hallo Sparky, Het is al drie maanden later maar ik ken een lijst van motoren en waarden en ben benieuwd hoe het ermee gaat.

Ik heb voor de zomer een motor op LPG bekeken maar hem niet gekocht. Uiteindelijk zijn andere overwegingen belangrijker en kan je zelfs met het wegenbelastingvrije LPG maar een klein deel van de totale waarde en kosten terugverdienen.

http://www.motoplus.nl/Frontend/index.php?page_id=20000312&left=tru e"> http://www.motoplus.nl/Frontend/index.php?page_id=20000312&left=true

Pas geleden besloot ik aan de lucht/benzine mengsel schroef te draaien. Deze is beperkt tot 3/4 slag met tabs, vanwege voorschriften op het vlak van emissie. Die ene slag is toegestaan vanwege hoogteverschil. In het hooggebergte moet het mengsel een kwart slag rijker staan en op de laagste plaatsen op aarde een kwart slag armer (rechts). De motor protesteerde ploffend en ik dacht o wee, maar na hard te hebben gereden was die rustig geworden, reageerde die beter op gas en was meer dan twee kilometer zuiniger geworden (bijna 25 km per liter). Ik ben nog verder gegaan met terugdraaien en er nog niet helemaal uit waar de schroefjes moeten staan. We gaan de motor niet al te arm afstellen, als dat al kan, want dan verbrand de motor. Ik hoor van iedereen dat beter dan 1 op 23, gemiddeld over de jaren, echt heel erg goed is, zelfs voor een PC800. Ik heb een watergekoelde 800cc v-twin met as aandrijving. Verder; best dikke banden, flink wat plastic en altijd tot de nok toe gevulde koffers en de rest van de buit op mijn rug.

Een handig weetje: traag optrekken is heel vaak duidelijk terug te zien in het bezoek aan de benzinepomp. Vlot rijden is meestal zuiniger. Alfred

 
Geplaatst : 20 augustus 2013 04:34
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

ik kijk even bij mijn VFR, en die 1:20 op de secundaire weg(80-90km/h) haal je wel, maar das absoluut geen gemiddelde. Dan kun je alleen halen als er alles uit peutert.. Zelf geeft de boordcomputer bij 85km/h 1:22 aan, maar gemiddeld moet je dan op zo'n 1:18 rekenen.
Beetje onzinnige cijfers dus :ugeek:

 
Geplaatst : 20 augustus 2013 08:10
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

In ieder land is de samenstelling ban benzine anders. Alcohol, met name, geeft een ander resultaat. Kies je ideale land: 0 procent alcohol, 5 procent alcohol, 10 procent. In de zomer en in de winter is de benzine trouwens ook anders gemengd dus niet in ieder land dezelfde.

Het interessante probleem doet zich nu voor dat zaken alleen onder ideale omstandigheden met elkaar kunnen worden vergeleken. Wanneer jullie motoren de genoemde waarden toch ooit kunnen halen dan kloppen ze daarom. Dat is simpelweg de reden dat verbruikscijfers die fabrikanten zelf, eerlijk, opgeven niet gehaald worden in de praktijk.

Omdat veel motoren brandstof injectie hebben zie je trouwens steeds vaker de zelfde verbruikscijfers terugkeren als je er op zoekt. Dit zelf opzoeken en jezelf ervan verzekeren is denk ik wel nuttig. Het kan in zo een lijst nooit overal even juist zijn. Voor je eigen motor kan het brandstofverbruik een indicatie wezen van slijtage, afstelling, hangende choke naalden, carburatie, automatische benzinekraan problemen, kleppen stellen, lekkende uitlaat of pakkingen enzovoort. Dan moet je dus even op een forum voor dat bepaalde model kijken of het aan andere rijders vragen voor het allerbeste vergelijk.

 
Geplaatst : 20 augustus 2013 12:48
Pagina 1 / 2
Deel: