BMW K1100LT?

Meldingen
Alles wissen

BMW K1100LT?

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
165 Bekeken
(@fswart1964)
New Member
Topic starter

De meningen lopen nogal uiteen over wat nou precies de beste 'beginnersmotor' is.

Eerst even mijn situatie uitleggen voor een beter begrip over waar ik sta:

Ik wordt dit jaar 50 jaar oud en dus niet echt de jongste meer. Ik heb nog geen rijbewijs maar krijg in april mijn eerste les en mijn doel is mijn A te halen voor half september dit jaar. Ik heb vroeger enorm veel KM's afgelegd op brommers met versnellingen (Honda MB5 80cc ) die behoorlijk waren opgevoerd. Vanaf mijn 20ste nooit meer op een twee wieler gereden. Mijn zwager test motoren voor zijn beroep, hij is freelance redacteur voor veel (motor) bladen in Nederland en test elke motor die in NL te krijgen is. Ook driewielers a la Piaggio MP3. Ik heb sinds 1984 mijn BE rijbewijs en ik ben dus de vaste driewiel tester. Heb al vele KM op driewielers afgelegd en gereden in de Duitse moezel/Eifel en de ardennen op driewielers. Tot zover mijn 'ervaring' op motor gebied.

Zoals gezegd wil ik dit jaar mijn A gaan halen en ben al een beetje om me heen aan het kijken voor mijn eerste motor. En goede vriend/collega heeft een BMW K1100 LT staan die hij wel wil verkopen aan mij. Hij wilde hem zelf houden maar hij zei, als je hem wil mag je hem kopen. De motor is uit 1994, heeft 124K op de teller en heeft wel wat kleine putjes (steenslag) op de kuip. Heeft nieuwe schijven/blokken, nieuwe koppeling. ABS werkt op dit moment niet maar dat gaat hij repareren net zoals de kleine olie lekkage aan de linkerkant en er moet een nieuw lager in het balhoofd want hij heeft in het stuur een 'rechtuit stand'. Maar hij is jaren lang monteur geweest bij motordealers en ook jaren als monteur bij een internationaal cross team.

Nu is de BMW K100 LT een ENORM ding! Maar hij lijkt mij wel wat, namelijk: Ik ben absoluut geen race monster. Ik ben gek op comfort en stabiliteit. Het hoeft voor mij allemaal niet zo hard te gaan. Ben altijd al een lage toeren man geweest, ook met mijn auto keuze. Liever koppel dan PK's. Ik ga de motor gebruiken om mijn mijn motor minnende familie en vrienden kring heerlijk rustig te toeren door benelux en iets daarbuiten.

Wat denken jullie als ervarings deskundige van deze keuze? De motor is goedkoop in aanschaf (weet nog geen prijs maar duur is ie niet zei hij). Als ik val en er komt een kras op of er moet onderhoud worden gepleegt kan ik voor weinig geld bij de vorige eigenaar terecht.

Enige wat ik vind is dat hij bij stil staan nogal zwaar is. Ik ben 181cm en 73Kg. Kan hem prima overeind houden maar als ie valt....

Geplaatst : 29 maart 2014 17:22
(@bijzonder-mooie-wielen)
Prominent Member

Persoonlijk zou ik niet heropstappen op een motor boven de 800cc Oops
Zelf ben ik na 20 jaar heropgestapt op een K75rt en daar rijd ik nog steeds mee(de 2e inmiddels) Mr. Green
En ook deze is niet te houden als hij over het dode punt is qua gewicht Evil maar als hij rijd manouvreerd hij vrij soepel Mr. Green
En het is een motor die mijn doel dient , Nl niet te zwaar , comfortabel , cardan , ruimte voor bagage voor vakantie. 😎
En last but not least hij nodigd niet uit tot racen en dus het sponsoren van CJI Leeuwarden Evil Evil Evil
Danny 😉 LoL

Geplaatst : 29 maart 2014 23:57
(@iemand)
Honorable Member

Hallo F en welkom op het forum,
Zo heel ver lopen meningen niet uiteen voor wat betreft de cilinderinhoud het gewicht en uiterlijk van de ideale beginnersmotor. Het valt me op dat je nog les moet nemen. Dan kan je al heel wat wijzer worden. Eens een keer een motor lenen of proberen misschien? Kijk ook YouTube video's want je hebt het al heel lang niet meer gedaan en zelfs na de relatief korte winterstop is het voor veel motorrijders (en automobilisten) weer even wennen. Motor is ook nog heel wat anders dan bromfiets. Kijk, hier is iemand op een zwaardere motor die niet door grind kan:

Een zwaardere motor is gewoon te gevaarlijk en je zal wel zien dat veel ongelukjes op lage snelheid gebeuren. Ik werd aangereden door een busje wat achteruit ging (niet in de spiegel gebleven) maar val je bovenop een auto die af wil slaan dan heb je de motorfiets ook bij je. Zwaarder is veel gevaarlijker voor beginners.

Belangrijk is; geen groot gewicht en niet veel duur plastic, liefst met valbeugels. Een laag toerental is mooi maar zegt niets over de kracht van de motor. Ik heb niet eens een toerenteller, stationair loopt die ongeveer 800 toeren en 1200 op mijn PC800 was al kalm. Met iedere klap leg ik een meter af. Meteen kan ik op de rem om nergens tegenaan te botsen en bij hobbels in de weg moet ik echt een kunstenaar zijn want daar is het gas niet meer te doseren. Veel vaker heb ik het gevoel dat dingen op me afkomen en ik betrap me er op dat ik het gas soms wat door de hand laat slippen bij het gas geven. Mijn kont gaat slapen van het luie zadel. Ik ben blij met de zwaardere motor maar de PC800 was al meer dan zwaar genoeg en daar zou ik bovendien veel verder op kunnen rijden. Je wilt het verschil in benzineverbruik niet weten. Ik heb een VN1500 Drifter trouwens.

Na het opknappen van de BMW 1100 Luxery Tourer is het vast geen koopje meer en werkelijk garantie heb je niet. Je kan dat maar beter eerst vergeten is mijn idee. Beter een wat nieuwere en meer eenvoudige kopen wordt een groter succes. Begin rond de 500cc en neem het verlies van eventueel een paar honderd euro bij verkoop dan maar voor lief. Eerst wat ervaring opdoen en aan het verkeer wennen. Alfred

Geplaatst : 31 maart 2014 04:10
(@fswart1964)
New Member
Topic starter

Hallo Boodschapper en Bijzonder mooie wielen,

Klopt allemaal. Ik vind hem ook erg zwaar. Gisteren met een stel ZEER ervaren motorrijders gepraat en die zeggen het zelfde. Ik denk idd dat ik weer terug ga naar naar mijn eerdere idee: Een Honda CBF 600 SE of zoiets. Maar goed. het is nog niet zo ver. Ik ga eerst mijn rijbewijs halen en dan verder kijken. Maar ik wilde dit even weten om alvast een finacieel budget vrij te maken voor strakjes als het zover is:)

Dank voor jullie eerlijke antwoorden.

Ferry.

Geplaatst : 31 maart 2014 16:42
(@kawasjakie)
Noble Member

Kijk, dat klinkt al een stuk beter! Een Honda CBF, nu gaan we motorrijden LoL LoL

Heel veel succes met lessen en het uitzoeken van een leuke motor.
Oja, en zonder pk's geen koppel. 't Is een eenvoudig rekensommetje, maar het enige verschil dat je kunt vinden zal zijn het moment waarbij de Nm/pk beschikbaar zijn.
Bijvoorbeeld de beroemde 1200GS van BMW heeft 120Nm bij (ik dacht) 6000rpm.
Mijn 1200 (VFR) heeft bij 4500rpm al meer dan die 120Nm, en dat houdt ze vast tot 10.500rpm. (als je wilt berekenen wat dat betekend op het asfalt aan het achterwiel:10000/6000 = 1,67 Doe dat maal 120Nm dan kom je op 200Nm bij dezelfde snelheid van de motor)
Kijk, dán heb je het over koppel Mr. Green

Geplaatst : 31 maart 2014 17:06
Deel: