Beste Rijders,
Er komt een moment dat je wordt aangeboden om iets even voor jou aan te sluiten. Zij kunnen dat goed, denk je dan. In veel gevallen worden er dan spanningdiefjes gebruikt want voor hun werkt dat snel. Je hebt ze met scherpe puntjes en met mesjes die in een kunststof klem zitten en de isolatie doorsteken of wegsnijden. Deze verbindingen zijn al na korte tijd slecht. Dan is er een draadje mee doorgesneden en de rest werkt zichzelf los. Een puntje of een scherp randje geeft geen goede verbinding en het weinige contact dat het nog maakt zou kunnen gaan verroesten.
Hier een voorbeeld van wat ik weg heb moeten halen omdat het lampje in mijn ornament (Indian accessoire) uit was.
Er kan dus echt helemaal niets mee. Daarom geef ik jullie een beschrijving van wat je niet hebben wilt en waar je niet op in moet gaan, wanneer het door een winkel of garagebedrijf wordt aangeboden. Motorfiets kabelbomen zijn van begin tot einde gemaakt van de dunst mogelijke kabels en ik heb wel eens gezien dat ze ook van kabeltjes zijn gemaakt die je niet goed kunt strippen omdat ze meteen doormidden gaan en er draadjes vanaf breken. Kabeltjes zijn dure onderdelen en onbeschadigde kabelbomen verhogen de waarde van je motorfiets.
Accessoires kunnen misschien worden aangesloten bij de al bestaande contacten op een zekeringhouder of anders aan de accu (met een zekering bij de plus, voor wanneer de extra draad kapot mocht gaan). Vaak zijn er op meerdere plaatsen accessoire stekkers aanwezig waarvan de spanning met de stand van het contact aan en uit schakelt. Mocht je toch moeten inbreken op de kabelboom dan kan je de kabels klemmen of stekkertjes er aan krimpen maar een goede tang daarvoor kost nogal wat geld en die kan daarna in de kast gelegd worden.
Daarom hier nog maar eens een beschrijving van solderen. Strip de draden voorzichtig met een scalpel want zoals gezegd, gaan veel draadjes doormidden onder het geweld van een schaar of striptang. Ontvet het koper want anders vloeit het soldeer niet en krijg je sterke afstoting, met als resultaat alleen wat druppels tin die er niet afgevallen zijn. Soldeerdraad met hars kern helpt wel voor vloeien maar is op zich niet genoeg. Ik gebruik soldeerzuur, daarbij moet je de draad zo heet maken dat je ziet dat het meeste zuur, van wat er nog op zit, verdampt en ook na afloop alles afspoelen met water. Vetvrij maken met ammonia en een schoon doekje is misschien voldoende. Maak de draadeinden warm met de punt van de soldeerbout, vaak zie je dan al wat soldeer er doorheen trekken. Iets wat nog gedeeltelijk koud is kan je absoluut niet solderen. Smelt dan wat van het soldeerdraad langs de draadeinden. Wanneer het vloeit dan zit het soldeer er al snel overal evenveel omheen. Houdt een spuitflesje met water bij de hand waarmee je de draad even af kan koelen en het project schoon maakt. Water is je beste vriend wanneer je iets moet beschermen tegen hete spetters en bij, onverhoopt, ongelukjes met de bout.
Isoleren kan je beter niet doen met isolatie band want de lijm die daar aan zit blijft zacht en kan zelfs steeds plakkeriger worden. Voor isolatie worden krimpkousjes gebruikt. Je schuift een voldoende lang stuk tevoren over iedere draad en na het solderen over het blootliggende stuk. Daarna doet de warmte van de soldeerbout of misschien een vlam het plastic buisje er omheen krimpen. Ik heb mijn krimpkous moeten bestellen in Hong Kong, via eBay.com, om het voor een paar Euro te kunnen krijgen. Hier een link naar afbeeldingen ervan: https://www.google.nl/search?q=shrink+cable+insulation&hl=nl&as_qdr=all&biw=768&bih=385&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj_94b3sd3NAhVHORQKHUOzC6IQsAQIMg
Mijn advies is: gebruik in elk geval geen knijpverbindingen en wees er op verdacht dat een ander dit ook niet voor jou doet. Je hebt er helemaal niets aan. Groet. Boodschapper
Groot gelijk Boodschapper, jaren geleden al zei mijn toenmalige 'leermeester' over die dingen dat ze bij wet verboden moesten worden. Die grondige hekel aan die knijpertjes heb ik ook van hem overgenomen!