Ik was benieuwd wat de gemiddelde motorrijder bij zich had aan noodmateriaal.
Zelf heb ik 2 leren zijtassen op de motor hangen (nu even niet xD).
In 1 van deze twee tassen heb ik standaard;
- een kleine EHBO set
- een rol ducttape (heerlijk spul)
- enkele tyraps
- en sinds gisteren een schaar (handig om zo tyrap af te knippen)
Dit is uiteraard puur voor noodgevallen en nooit voor echte reparaties.
Ductape, boutjes/ moertjes in verschillende maten/ remhandle/koppelingshandle/kabelbandjes/sjorbandjes/dot5.1.
Dit voor de over de grens trips.
bij mij zit er ook nog een LED-zaklampje bij, wat zekeringen, rolletje koperdraad.(natuurlijk tyraps en reserve lampjes)
setje inbussleutels, ring-steek 7-8-10-13-17 klein Bahco-tje, schroevendraaiers, bougiesleutel, spanningzoeker, band-reparatieset, poetsdoek
Nog nooit voor m'n eigen motor nodig gehad, altijd nog voor iemand anders
Niks, heb er geen ruimte voor.
Alleen een schijfremslot en mobieltje
onder de seat cover.
Een zaklampje is geen slecht idee 😎
een kist gereedschap met veel engelse maten ,....4 verschillend in grootte bahco's ,.... 8 binnenbanden , 2 reserve boubines , 1 dozijn bougies , gaskbels , koppeling-kabels ,....noodvuurpijlen , ....een geheime zender voor als m'n mobieltje uitvalt ,..een 8 persoons-tent , luchtbedden en slaapzakken ,.....een tros lekkere meiden voor als ik eenzaam ergens strandt ,.....condooms ,.....spannende lingerie voor die eerder genoemde meiden , een krat Grolsch , een lasapparaat , een stroomaggregaat , een compressor ,.............. en een klein schroevedraaiertje en rolletje plakband ....
zonder dit minimale aantal dingetjes , durf ik niet weg op me brommer
Tja, wil een verschil maken tussen binnenland en buitenland.
Binnenland:
Snel klaar. Mobieltje, geel vest en ANWB-kaart.
Buitenland:
Voor een lange tocht (>1.000 k) neem ik het volgende mee:
- Mobieltje.
- ANWB-kaart.
- Geel vest.
- 1 L Olie 10W40.
- Standaard rep. set behorende bij motor. (Bij mij is die vrij compleet, indien niet zou ik aanvullen.)
- Rol tape.
- Kroonsteentje.
- Tyraps.
- Reparatieset banden met gaspatroon (compleet).
- Kleine zaklamp.
- 5 meter touw (voor slepen, voor rijden in groepsverband).
- Voldoende (contant) geld.
Pietje Bel.
Pietje ik heb hetzelfde +EHBOspulletjes en een Leatherman ,door ervaring rijk geworden!
Yep Mikkola, goed bezig,
Leatherman, gebruiken als het niet anders kan. Gaat vaak wel maar past "net niet lekker". Heb liever mijn set met "engelse sleutels" voor mijn "Helga's". EHBO-doos standaard natuurlijk.
Oh ja, en binnenkort altijd een alcoholtester meenemen in Frankrijk !
"Frankrijk kampt met een toenemend aantal verkeersongevallen en neemt daarom maatregelen. Een ervan is de verplichte aanwezigheid van een alcoholtester in elk gemotoriseerd voertuig. Alleen wie een brommer of scootertje met een cilinderinhoud van minder dan 50 cc bestuurt, is vrijgesteld. Verder moeten helmen zijn voorzien van zichtbaar reflecterende materialen. (Zolang de helmen voldoen aan de voorschriften, normen of technische specificaties van de lidstaten van de Europese Unie of van een staat die partij is van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (EER) en zolang de helmen gelijkwaardig zijn wat betreft technische aspecten die dienen ter bescherming van de gebruikers, kunnen de procedures voor kwaliteitscontroles en voor de betekenis/zin van de te plaatsen/geplaatste markering op de helmen worden geaccepteerd bla bla bla... .)
Voor reflecterende kleding dient een goed zichtbaar reflecterend vlak van tenminste 150cm2 op één of meerdere delen van de kleding zichtbaar te zijn wanneer de motorrijder op een motor van meer dan 125cm3 of een gemotoriseerde driewieler van meer dan 15 kilowatt rijdt. Het gernoemde valk mag ook uit meerdere vlakken beslaan (zolang in totaal tenminste een oppervlak van 150cm2 goed zichtbaar kan zijn door de reflecterende kleding bla bla bla...)."
Wat neem ik mee ? Als dit nog effe doorgaat straks heeeel veel. Per land een "kit".
Pietje Bel.
(Oh ja, Pietje Bel is niet aanspakelijk voor wat in bovenstaande staat en de hieruit voortvloeiende gevolgen. Het is maar een tip om in te verdiepen als je naar Frankrijk gaat.)
Ik neem altijd hulp van boven mee, maar dat helpt meestal bij lange na niet. Zoals bekend rij ik uitsluitend op oude barrels, de jongste (BMW) is nu 40 jaar jong en dan gaat er natuurlijk weleens wat kapot of je verliest onderweg onderdelen.
Mijn basis gereedschap is het boordgereedschap, aangevuld met een stuk ijzerdraad(kun je mooi uitlaatdempers van Engelse motoren mee vast zetten).
Ook nu is ze niet gezond, als ze koud is stottert ze wat, is ze eenmaal op temperatuur dan loopt ze goed, verdenk een bougie hiervan, heb ik gisteren besteld, maar die komen pas maandag binnen, vandaag een ritje, dus alles maar weer op hoop van zegen.
Durf het haast niet te zeggen, maar de bougies zijn van Japanse makelij en bevallen in het algemeen goed ( dit heb ik dus niet getyped).
Verder is het meest belangrijke wat ik meeneem mijn bescherm engel, zonder deze durf ik de weg niet op, er worden zo ontiegelijk veel blunders gemaakt in het hedendaagse verkeer dat je hier niet zonder kunt, heb je haast nog meer aan als gereedschap en/of reserve onderdelen voor onderweg.
Wat nog meer?
Voor de rit kijk ik altijd in de brandstoftank, ik schud de motorfiets even lieflijk heen en weer, zie ik vloeistof klotsen dan is het oke en kan ik op pad, zoniet, dan eerst langs de pomp om de duurste uitvoering van brandstof te tanken, pijnlijk moment is immer het afrekenen.
Verder zit er een stok in het blok, peilstok noemen ze dit, hieraan kan ik zien of er voldoende olie in het motorcarter aanwezig is, meestal kijk ik hier nooit naar omdat het een BMW is.Zal het vandaag wel controleren, dit bij wijze van uitzondering dan.
Remmen controleer ik niet, simpelweg omdat die er niet op zitten, wat er niet op zit hoeft ook niet gecontroleerd te worden.
Banden en bandenspanning wordt nog wel even gecontroleerd, voorband hoeft geen aandacht want die is glad, maar het blijft vandaag toch droog.
Als laatste controleer ik voor de rit de Decibel uitstoot nog even, haalt die de 180 Db dan is ook dit goed en kan ik op pad, u ziet dus dat je niet zomaar weg kan rijden met een BMW of een oude Harley-Davidson, dit alles heeft vele voeten in de aarde, zelf wil ik nog niet met de voeten in de aarde, vandaar deze checklist van oude meuk motorrijders.
Zijn al deze criteria goed bevonden, dan volgt een probleemloze rit.
zo'n lomp reflecterend hesje ergens onder de buddy gepropt gisteravond. Frankrijk stond op het programma vandaag, en binnen een paar maanden is dat daar verplicht. Die blaaspijpjes vergeet ik nog even...
Vandaag wat handigs tegen gekomen, een multi sleutelhanger
Gevonden bij de lokale speciaalzaak, heeft 7 functies waaronder een sterke LED-lamp, antislip gegumde grip, kruiskop schroevendraaier, mes, schroevendraaier (4 mm) en wat andere minder belangrijke functies.