Ik heb een fles met 5 liter koelvloeistof van Honda (50/50 geconcentreerd) voor Euro 30,00
Je kan die natuurlijk zelf bij Honda auto-dealers bestellen en zelfs een paar euro's goedkoper, alleen die moeten er ten minste vier afnemen en verkopen het daarom meestal niet.
Uploaded with ImageShack.us
Deze koelvloeistof heeft hoge specificaties, is geschikt voor aluminium en bevat metaal beschermers die geen silicaten zijn. Het laatste is van belang voor de levensduur van afdichtingen, zeker bij snel draaiende waterpompen van sport motorfietsen. Naar mijn weten bevat het ook geen boraat en fosfaat. De onderhoudsinterval is bijzonder lang. Honda koelvloeistof heeft een opgegeven onderhoudsinterval van 5 jaar of 100,000 Km. Normaal is de onderhoudsinterval ongeveer 35.000 Km of 2 jaar, wat het eerst komt.
"Honda Type 2 coolant is an ethylene glycol base product for extra long lasting aluminum component protection. Honda coolant has been developed to provide corrosion and rust protection of all cooling system components. Requires no additional corrosion inhibitors. When used as directed in Honda vehicles, this coolant will give complete protection for 5 years or 100,000km. This All Season Antifreeze/Coolant TYPE 2 is formulated with de-mineralized water. Concentration: 50% Boiling point: 131.1C Freezing point: -36.6C "
Honda Koelvloeistof kan gemengd worden met andere ethyleen glycol antivries maar spoelen van smerige oude vloeistof met gedemineraliseerd water verdient de voorkeur. Laat de motor daarvoor een halve minuut draaien. Er blijft ongeveer een halve liter water in de motor achter dus voor opnieuw 50/50 zal er met geconcentreerde ethyleen glycol moeten worden bijgemengd. Antivries is bijzonder bitter, giftig en ook bijtend. Dek daarom het plastic en de gelakte delen af met folie en giet niet sneller door de vulopening dan de thermostaat opening, daar beneden, aankan. Vullen tot een centimeter of twee onder de rand (zie de gebruiksaanwijzing). Niet onbelangrijk: Het koelsysteem staat ook bij motorfietsen onder druk bij warme motor. Zou de afdichting van de dop niet goed meer zijn en door los en vast draaien beschadigen, dan zal de vloeistof eerder gaan koken. Controleer dus tijdens het verversen en ook na een eerste wat langere rit, de goede werking van de dop. Bij sporen aan de buitenkant of geluid van ontwijkende lucht, de dop vervangen anders kan het gaan overkoken. De temperatuurmeter zal een iets lagere waarde moeten gaan aangeven.
De verpakking is af te halen in Groningen en kan worden verzonden voor Euro 6,75 meer. Stuur mij maar een persoonlijk berichtje of reageer als je betere vloeistof weet want die heb ik in de motorwinkel niet gevonden. Meestal staat er "tot -29 C" op de fles en geen enkele informatie over de inhoudt. 10 % antivries is trouwens slechts bescherming tot -4 C dus weet wel wat je hebt en weeg het desnoods met zo een grote pipet. De aangehaalde tekst met specificaties werd op de site van een importeur vermeld. Alfred
Leuk dat je het hele Honda verhaal met ons wil delen, maar waarom moet je er aan verdienen?
Beetje jammer dat ik geen Honda heb, heb ik ook niks aan het koelvloeistof verhaal voor mijn luchtgekoelde motorfietsen.
zou bijna een vloeistof gekoelde Honda gaan kopen .
BMW is ook van z,n geloof af met de nieuwe boxers.
niks voor mij , toch weer maar de ouwe zooi opknappen en rijdbaar houden :ugeek: 😮
@vicking wrote:
Leuk dat je het hele Honda verhaal met ons wil delen, maar waarom moet je er aan verdienen?
Beste Viking, licht ons even, zo mogelijk ver van tevoren, in wanneer je mensen nog beter helpen gaat dan ik.
"Beetje jammer dat ik geen Honda heb..."
Wie een luchtgekoelde motor heeft die zal mijn advertentie en de informatie over dit product inderdaad niet begrijpen. Anderen dekken de radiator nu wel gedeeltelijk ergens mee af of stallen de motorfiets warm. Vriendelijke groet. Alfred
Het is Vicking en geen Viking....
radiator afdekken? Wat is dat voor onzin. Mijn Honda heeft een thermostaat 😕
de garage is lekker warm, daar heb je dan wel weer gelijk in
Hallo KawaSjakie,
Je snijdt een interessant onderwerp aan want is het niet zo dat doorrijders liever niet komen te stranden bij vorst en de motor in de winter echt in topconditie moet zijn? Dit kan ik je wel uitleggen.
Benzine is een vluchtige stof en daar zitten ook weer allerlei andere vluchtige stoffen bij in gestopt. Bekend zijn we nu met de 5 procent alcohol maar in de winter kunnen er ook stoffen zijn bijgemengd omdat het verdampen de oliemaatschappijen net niet snel genoeg gaat. Benzine zal niet kunnen bevriezen bij temperaturen boven min 30 en misschien zelfs pas bij min 50 maar doordat je benzine wordt verstoven en verdampt worden de carburators waarin dat (meestal) gebeurd wel degelijk zo koud dat watermoleculen kunnen gaan aan-vriezen. Dat water kan komen van condens maar zit ook gewoon in de aangezogen lucht. Het is dus zaak om de motor een beetje te verwennen zodat binnen en buitenkant van de gasfabriek niet al te koud gaan worden. Flink wat minder koeling van de, tijdens een snelle winterrit dus ijs-koude lucht, is dan beslist noodzakelijk. Dat is ook zo als de thermostaat goed werkt. Een helemaal afsluitende thermostaat bestaat trouwens niet omdat er altijd een kleine opening moet zijn voor de last van de pomp. Het volgende plaatje laat zien wat er binnenkort van je thermostaat kan zijn overgebleven bij gebruik van slechte koel-vloeistof. Bij wijze van spreken. Dit zal in de zomer geen problemen geven.
Ik dacht niet dat ik vandaag een motorrijder zou zien maar de rijlessen gaan gewoon door natuurlijk. Vanaf januari zijn er voor nieuwkomers drie rijbewijzen te halen voor steeds zwaardere motoren. Ze deden erg hun best.
Mijn garage is ook van de aller luxte. Met woningen daarboven en een beetje lucht uit een afgesloten portiek. Prettig weekend allemaal. Alfred
Hoi Boodschapper
je moet dus de radiateur afplakken om te voorkomen dat de carbs bevriezen volgens jouw post hierboven.
Welnu: Eén van mijn vorige motoren(Kawa's zoals m'n nickname doet vermoeden) had carb-verwarming dmv een koelwaterleiding op de carburateurs. Dus daar had je nooit last mee. Maar alle andere motoren(uit mijn stal) hebben er ook geen last van gehad. Min. rij temperatuur -5, en ik neem aan dat er niet veel motoren in Nederland de weg op gaan bij koudere temperaturen.
Maar waarom zo je de radiateur afplakken om te voorkomen dat de carbs door de 'koude'rijwind afkoelen...
De carbs zijn gemonteerd achter de warme cilinderbank, uit de wind(rijwind die al enigszins opgewarmd is door de radiateur). De afgeplakte radiateur veroorzaakt een warmere radiateur omdat de thermostaat meer koelwater zal doorlaten. Het zal bij de gasfabrieken dus iets warmer worden.
Maar: ik rij nu zonder gasfabriek, een injectiefiets, wat is nu het voordeel van een afgeplakte radiateur??
PS. heel ander geval is de (radiator)oliekoeler, dikwijls zónder thermostaat. Daar kun je behoorlijk wint mee halen in de winter door daar het koelend vermogen terug te brengen
Het grote voordeel van een afgeplakte radiateur is een luchtgekoelde BMW.
@KawaSjakie wrote:
Hoi Boodschapper
je moet dus de radiateur afplakken om te voorkomen dat de carbs bevriezen volgens jouw post hierboven.
Welnu: Eén van mijn vorige motoren(Kawa's zoals m'n nickname doet vermoeden) had carb-verwarming dmv een koelwaterleiding op de carburateurs. Dus daar had je nooit last mee. Maar alle andere motoren(uit mijn stal) hebben er ook geen last van gehad. Min. rij temperatuur -5, en ik neem aan dat er niet veel motoren in Nederland de weg op gaan bij koudere temperaturen.
Maar waarom zo je de radiateur afplakken om te voorkomen dat de carbs door de 'koude'rijwind afkoelen...
De carbs zijn gemonteerd achter de warme cilinderbank, uit de wind(rijwind die al enigszins opgewarmd is door de radiateur). De afgeplakte radiateur veroorzaakt een warmere radiateur omdat de thermostaat meer koelwater zal doorlaten. Het zal bij de gasfabrieken dus iets warmer worden.
Maar: ik rij nu zonder gasfabriek, een injectiefiets, wat is nu het voordeel van een afgeplakte radiateur??PS. heel ander geval is de (radiator)oliekoeler, dikwijls zónder thermostaat. Daar kun je behoorlijk wint mee halen in de winter door daar het koelend vermogen terug te brengen
Oh, nou ja. het was ook geen argument of advies maar gewoon een geste. evengoed is er straks iemand die zegt ho eens even, zou ik de motor in de garage moeten zetten? Dacht het niet! Tja, zoveel mensen zoveel wensen maar min 5 is zo koud helemaal nog niet en het is geen kwestie van breken of barsten. Daar is het in ieder geval voor wanneer je ervan hoort. Bij een injectiemodel toch ook vanwege een warmere motor denk ik. Waarom anders? Je maakt het wel steeds moeilijker moet ik zeggen. Ik heb geen idee waarom mensen het dan zouden willen doen.
Je schrijft dat de carburateurs achter de motor zitten, bij mij gaat de lucht door de radiator en langs de motor door een hitte-tunnel met hard isolatie materiaal, om voor het achterwiel de kuip weer te verlaten. Dat is mogelijk doordat er geen koelribben zijn en zo is de motorfiets lekker comfortabel. De carburators zitten er dus boven en ook achter de voorste luchtuitlaat kanalen van bijvoorbeeld de uitlaatbocht. Koel zal wel beter zijn. Zo een lekkere koele motorfiets als ik heb moet je in elk geval wel willen hebben. Het is een Honda die er ook uitziet als een ijskast. Het wordt ten onrechte ook wel eens chemisch toilet genoemd.
Groeten. Alfred
@Boodschapper wrote:
....chemisch toilet....
Groeten. Alfred
we hebben het hier wel over motoren hè? Niet die huur-rommel van Boels
Zo heeft ieder zijn mening en bevindingen. Wel eens leuk om van gedachten te wisselen!
Alez, verkoop jij maar gauw je koelvloeistof(of was het anti-vries) Maar ik ben bang niet hier met al die eigenwijze luchtgekoelde Deutz-blokken(of was het BMW)
Hoe kouder de lucht des te hoger de luchtdichtheid des te hoger het vermogen (intercooler) Inlaatlucht moet zo koud mogelijk zijn en daarom zit de inlaat van je luchtfilter ook zo ver mogelijk voor op je motor.
door condensvorming kan de carburatie bevriezen bij sommige motoren, zelf nooit geen last van gehad, maar bij meerde types Ducati was carburatie verwarming noodzakelijk.
Zelf ook eenvoudig te maken door een gloeiampje in je luchtfilterhuis te bouwen.
Afplakken van de radiateur doet men om bij erg koude dagen de motor op temperatuur te krijgen, bij de moderne motoren echt niet nodig.